Grupa AB w I kw. 2021 r. (III kw. roku finansowego 2020/2021) zanotowała blisko 3 mld zł przychodów (+30 proc. rdr), ponad 40 mln zł wyniku EBITDA (+70 proc. rdr) oraz 25,5 mln zł zysku netto (+110 proc. rdr).

Marża wzrosła do 4,08 proc. z 3,63 proc., ponieważ zysk brutto w I kw. br. urósł o 46 proc., do 121,9 mln zł.

Pierwszy raz przychody za trzy kwartały (1 lipca 2020 r. – 31 marca 2021 r.) przekroczyły 10 mld zł, a zysk netto zbliżył się do poziomu z całego 2020 r. (ponad 97 mln zł).

Wybrane wyniki finansowe grupy AB

E-commerce fundamentem wzrostu

Prezes AB Andrzej Przybyło przekonuje, że dobry wynik jest nie tylko odzwierciedleniem utrzymującej się znakomitej koniunktury. Jak przekonywano, grupa rośnie bardziej niż rynek dzięki licznym przewagom nad konkurencją, w tym inwestycjom w rozwojowe obszary, jak zaliczone do kluczowych e-commerce i chmurę, a także poprawia zyski dzięki procesom optymalizacyjnym i rozwoju takich rozwiązań jak automatyka magazynowa i systemy sztucznej inteligencji.

Jak podkreślił szef grupy, AB nadal mocno stawia na e-commerce.

„Jesteśmy firmą e-commerce, która mocno stawia na nowe technologie i automatyzację procesów, w tym transakcji handlowych i operacji logistycznych” – komentuje Andrzej Przybyło. Utrzymuje, że wrocławska firma należała do pionierów w tym segmencie.

„Pierwsi wystartowaliśmy z e-commerce w 2000 r. i cały czas to rozwijaliśmy” – stwierdził prezes na konferencji wynikowej.

„Mamy najlepszą platformę sprzedażową w Polsce. To mówią duzi i mali klienci” – zapewnia.

Zachód może uczyć się od AB

Jak przekonuje, poziom zaawansowania technologicznego w polskiej grupie zwłaszcza pod względem e-commerce często przewyższa to, co stosują dystrybutorzy w zachodniej Europie.

„Nasze rozwiązania są często dużo nowocześniejsze, niż rozwiązania dystrybutorów w Niemczech czy we Włoszech. Widzimy ku naszemu miłemu zaskoczeniu, że to nie my gonimy Europę, ale Europa goni nas” – utrzymuje Andrzej Przybyło.

Obroty na dropshippingu wzrosły o 75 proc. w I kw. 2021 r. w grupie AB. Był to duży wzrost kolejny kwartał z rzędu.

Uważa, że e-commerce będzie motorem wzrostu w kolejnych latach. A przy obrotach rzędu 12 mld zł optymalizacja kosztów powoduje wymierną korzyść.

„Inwestujemy w miejsca najbardziej rozwojowe – cloud i e-commerce. Dlatego jesteśmy pewni, że przyszłe wzrosty nas nie ominą” – przekonywał prezes.

Automatyzacja ogranicza koszty

Wskaźnik SGA za 12 miesięcy to 2,2 proc., czyli stopniowo maleje – z 2,7 proc. przed rokiem i 2,9 proc. dwa lata temu

„To efekt automatyzacji i optymalizacji procesów operacyjnych i księgowych. Stąd osiągamy wyższe marże i przychody przy zachowaniu kosztów na tych samych poziomach” – twierdzi Grzegorz Ochędzan, członek zarządu i dyrektor finansowy w grupie AB.

Nie tylko notebooki

„Staramy się wykorzystać każdą okazję rynkową i rosnąć szeroko. Nie jest tak, że oparliśmy się tylko o notebooki. Mamy wiele nóg produktowych, mamy Czechy i Słowację, gdzie wyniki są dramatycznie wyższe niż wzrost rynku” – przekonuje prezes AB.

„Nie obiecujemy, że będziemy rośli o 40 proc., ale będziemy rośli więcej niż rynek” – uważa szef grupy.

Wzrost na rynku dystrybucji IT w Polsce w I kw. 2021 r. wyniósł 38,7 proc. – według Contextu. Wydatki konsumentów na IT w Polsce w I kw. 2021 r. wzrosły o 28 proc. – według przytaczanych danych GfK.

Z danych podanych przez AB wynika, że grupa rośnie szybciej niż rynek.

Źródło: AB, prezentacja wyników

Jak podaje AB, od końca I kw. 2020 r. obserwowany jest na rynku dynamiczny wzrost takich kategorii jak laptopy, smartfony czy asortyment gamingowy. Zwiększony popyt dotyczy również m.in. asortymentu związanego z przechowywaniem danych oraz urządzeń sieciowych.

Wzrosty w głównych kategoriach produktowych na polskim rynku dystrybucji w I kw. 2021 r.
notebooki 60 proc.
smartfony 72 proc.
monitory 33 proc.
drukarki 31 proc.
tonery 18 proc.
desktopy 12 proc.
procesory 72 proc.
Źródło: dane Contextu za AB SA

Chmura i VAD na dużym plusie

Tak jak wspomniano, obok e-commerce kluczowym obszarem rozwoju dystrybucji w ocenie AB jest cloud computing.

W I kw. br. wzrost obrotów AB w chmurze wyniósł 56 proc., a ilości sprzedanych usług o 42 proc.

W segmencie enterprise (VAD) wzrost obrotów AB w I kw. wyniósł 35 proc., podczas gdy na polskim rynku jedynie 4 proc. (według Contextu).

Jak komentuje prezes Przybyło wskazuje to, że na horyzoncie są nowe projekty, które ruszą.

Większa dostępność sprzętu

Zapasy w grupie AB w I kw. 2021 r. wzrosły o blisko 30 proc., osiągając wartość 1,37 mld zł.

Jak tłumaczy Grzegorz Ochędzan, to celowy zabieg, aby zwiększyć dostępność produktów, w czasach zawirowań w łańcuchu dostaw.

„Z większym wyprzedzeniem kontraktujemy towar. Podnieśliśmy cykl odnawiania zamówienia, więc braki w towarze są nam mniej bliskie. Dzięki wcześniejszemu zamawianiu stocków mamy szeroką ofertę dostępną od ręki” – informuje dyrektor.

Brokerzy muszą wydobywać sprzęt spod ziemi

„Tutaj wychodzą przewagi autoryzowanej dystrybucji. O nas dbają sami vendorzy, bo jesteśmy dla nich strategicznym partnerem w regionie, np dla HP i Apple’a i oni dbają o dostępność. Jesteśmy w innej sytuacji niż brokerzy, którzy biegają po rynku i wydobywają towar spod ziemi” –  komentuje Andrzej Przybyło.

„Mamy może minimalne marże, ale mamy wsparcie producentów, co procentuje. Nigdy nie jesteśmy pozostawieni sami sobie” ­-  dodaje.

Wskaźnik rotacji zapasów w minionym kwartale wyniósł 42 dni, rok wcześniej był taki sam, a przed pandemią – w I kw. 2019 r. – 50 dni.

Rotacja należności – 33 dni wobec 29 przed rokiem, gdy, jak wyjaśnia CFO, było więcej przedpłat w czasie szoku pandemicznego.

Wskaźnik płynności bieżącej to 1,56 wobec 1,49 przed rokiem.

160 mln zł zadłużenia

Zadłużenie netto na koniec I kw. br. wyniosło niemal 160 mln zł. Rok wcześniej było ujemne (-116,7 mln zł), a dwa lata temu było to 251 mln zł.

Wskaźnik zadłużenia netto na koniec I kw. br. do EBIDTA wyniósł 1,01 (w 2020 r. był ujemny), a w 2019 r. – 2,45.

Wyższe zyski w Czechach i na Słowacji

Wyższe marże i wyższe zyski niż w Polsce grupa AB osiągnęła w Czechach i na Słowacji. Jak podkreślono, polski rynek pozostaje bardzo konkurencyjny, mimo że nie ma już tak morderczej walki cenowej jak w minionych latach.

Na rynku wszyscy byli aktywni w ostatnim kwartale. Wyniki osiągnęliśmy w otoczeniu aktywnej konkurencji. Tym bardziej te wyniki cieszą” – mówi prezes.

Zysk grupy AB przed opodatkowaniem za 3 kwartały roku obrotowego, do 31 marca 2021 r., wyniósł 119,4 mln zł (netto 97,4 mln zł). W tym większość zysku została wypracowana w Czechach – 60,2 mln zł, w Polsce – 57,8 mln zł. Na Słowacji jedynie 1,4 mln zł.

Źródło: AB, sprawozdanie finansowe

Co dalej? Jest sporo czynników wzrostu

Jak przekonywał zarząd AB na konferencji wynikowej, dalszy popyt na rozwiązania informatyczne powinien stymulować szereg czynników. Poczynając od programów rządowych, które zakładają wpompowanie w rynek wielomiardowych środków na cyfryzację (a ostatnio doszedł do nich Nowy Ład), poprzez środki unijne, po realne potrzeby firm i konsumentów.

Jak zauważono, pomiędzy średnią wydatków na IT per capita w Polsce i na zachodzie Europy jest nadal spora luka (148 dol. wobec 204 dol.), a nasz rynek będzie dążyć do średniej UE pod tym względem (czyli klienci będą inwestować).

Co ciekawe, badania Social Changes pokazują, że 3/4 respondentów nie kupiło sprzętu w czasie pandemii (mimo że był to czas wyjątkowo wysokiej sprzedaży), więc będą musieli to zrobić w kolejnych latach ze względu na postępującą cyfryzację w biznesie, administracji, pracy, szkole itd.

„Polska wygląda bardzo zdrowo, bardzo silnie na tle Europy. Widać wzrosty we wszystkich kategoriach. Transformacja cyfrowa jest musem” – przekonywał szef AB.

„Grupa AB jest przygotowana do obsłużenia dalszego wzrostu popytu w regionie CEE – zarówno operacyjnie, jak również pod względem finansowym” – deklaruje Grzegorz Ochędzan. „Sprzyja nam wzrost popytu na elektronikę, wzrost rynku e-commerce oraz makroekonomia” – dodaje.