Prezes AB: „Rynek w Polsce przyspieszył w drugim kwartale”
Grupa AB zwiększyła sprzedaż o miliard złotych. "Nie widzimy oznak spowolnienia" - zapewnia prezes Andrzej Przybyło.
Polska przewyższyła Czechy pod względem kwoty zysku w grupie AB w roku 2021/2022.
W roku finansowym 2021 2022 grupa AB poprawiła zysk netto o 22 proc. r/r, do 151 mln zł, zwiększając sprzedaż o 1 mld zł (+7 proc. r/r), do 14 mld zł.
Zysk i przychody wzrosły także w II kw. 2022 r. (IV kw. finansowy) – według firmy dzięki koncentracji na rynkach Polski, Czech i Słowacji, bez obecności na wschodzie oraz dzięki najniższemu w branży – jak twierdzi spółka – wskaźnikowi kosztów SG&A (2,27 proc. do obrotu na koniec roku finansowego).
Wybrane skonsolidowane dane finansowe AB
Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży grupy AB w roku 2021/2022 wyniosła 3,77 proc. (+0,15 pp).
Polski rynek najbardziej zyskowny
W roku 2021/2022 sprzedaż grupy AB w polskim segmencie urosła o blisko 650 mln zł (+8,4 proc. r/r), do 8,3 mld zł.
Co ciekawe, tym razem Polska w biznesie AB okazała się najbardziej zyskownym rynkiem w roku 2021/2022 (ostatnio często były to Czechy), z przeszło 94 mln zł zysku przed opodatkowaniem. Mniej więcej połowę profitów grupa wypracowuje w krajowym segmencie.
„Transformacja cyfrowa przybrała już wymiar kuli śnieżnej”
Prezes Andrzej Przybyło przewiduje, że popyt na polskim rynku pozostanie silny w związku z postępującą transformacją cyfrową.
„Rynek w Polsce przyspieszył w drugim kwartale, rosnąc w tempie dwucyfrowym. Nie widzimy oznak spowolnienia. Jednocześnie dostrzegamy wzrost zainteresowania naszą ofertą produktów” – zapewnia szef AB.
Wskazuje m.in. rosnący sektor publiczny (więcej dużych przetargów), inwestycje firm w automatyzację procesów oraz w cyberbezpieczeństwo.
„Widzimy i przewidujemy siłę rynków, na których działamy. Transformacja cyfrowa przybrała już wymiar kuli śnieżnej, dzięki czemu widzimy wzmożony popyt na sprzęt, oprogramowanie i usługi zarówno ze strony segmentu konsumenckiego, jak również biznesu i instytucji” – twierdzi Andrzej Przybyło.
Jak informuje, AB inwestowało m.in. w zespół inżynierski i dział VAD, we własną platformę chmurową i Centrum Kompetencyjne, ze względu na rosnące znaczenie tych obszarów.
Nadal jest ryzyko w łańcuchu dostaw. 1,7 mld zł zapasów
Grupa AB utrzymuje wysokie zapasy.
„Dostępność towarów w większości przypadków powróciła już do normalności, ale wciąż widoczne jest istotne ryzyko zaburzeń w globalnych łańcuchach dostaw. Dodatkowo przed nami sezonowo najlepszy okres roku, czyli czwarty kwartał. Dlatego też tak ważne jest zabezpieczenie dostępności towarów” – wyjaśnia Grzegorz Ochędzan, członek zarządu ds. finansowych w AB.
Wartość zapasów grupy na koniec roku 2021/2022 wyniosła 1,68 mld zł wobec 1,31 mld zł rok wcześniej. Z tym że od kwietnia do czerwca br. AB nieco odchudziło swój magazyn, w porównaniu z końcem I kw. 2022 r. (gdy miało 1,85 mld zł zapasów).
Zapasy miały na koniec roku największy udział w majątku obrotowym (ponad 50 proc.).
Jak zapewnia CFO, grupa utrzymuje wskaźniki finansowe na bezpiecznych poziomach. Przykładowo wartość długu netto do EBITDA wynosi 1,4.
3 proc. marży AB SA
Także w ujęciu jednostkowym AB SA poprawiło rentowność sprzedaży. Osiągnęło w roku 2021/2022 8,48 mld zł przychodów i marżę brutto 3,03 proc.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.