W IV kw. 2021 r. (II kw. finansowy) grupa AB zwiększyła sprzedaż o 4 proc. r/r, do 4,4 mld zł, a zysk netto o 24 proc., do 65,4 mln zł. W całym roku kalendarzowym 2021 przychody były wyższe o 13 proc. niż w 2020 r. i wyniosły 13,45 mld zł, a zysk netto poprawił się o 42 proc., do 142,1 mln zł. EBIDTA w IV kw. wzrosła o 145 proc., a w roku 2021 o 39 proc.

„Jesteśmy 13-miliardowym e-commerce’m” – stwierdził prezes Andrzej Przybyło na konferencji wynikowej.

Jak podkreślał, owoce przynoszą realizowane od lat inwestycje w e-commerce (m.in integracja z Allegro, platformy dla resellerów B2C oraz B2B, platformy ESD, CSP i in.), w automatyzację logistyki, procesów handlowych, w chmurę.

Jak poinformowali przedstawiciele dystrybutora, 85 proc. zamówień w grupie jest realizowanych w zautomatyzowany sposób, tj. bez interakcji z człowiekiem. Blisko 90 proc. faktur wystawiono w formie elektronicznej (e-faktury).

Dropshipping 40 proc. na plusie

W 2021 r. odnotowano wzrost wartości dropshippingu o 41 proc. (czyli sporo powyżej średniego wzrostu sprzedaży całej grupy).

„To pokazuje, ze jesteśmy z klientami spięci poważnie, paleta działań przyności efekty. Kładziemy duży nacisk na inwestycje w te obszary” (e-commmerce, dropshipping) – twierdzi dyrektor finansowy i członek zarządu AB Grzegorz Ochędzan.

Ponadto nowe pola inwestycji AB to m.in. uczenie maszynowe i AI, które poprawia efektywność pionu handlowego, oraz BI – m.in. w celu optymalizacji oferty. Efekt to wzrost dziennego odsetka sprzedaży indeksów z magazynu z 20 do 33 proc. w ciągu kilkunastu miesięcy – według danych pokazanych na konferencji.

Więcej usługowego IT w AB

Jak poinformowano, grupa widzi duży potencjał wzrostu w takich biznesach jak chmura i generalnie sprzedaż w modelu usługowym – XaaS (everything-as-a-service).

„Będą nadawać kierunki rozwoju. Widzimy duży wzrost wydatków as-a-service” – mówi prezes.

Jak zaznaczono, prognozowane dla rynku roczne stopy wzrostu w ciągu 4 lat (CAGR) mają wynieść 34 proc. dla chmury (w Polsce) oraz 25 proc. dla Xaas w latach 2021 – 2026.

„Będziemy rozwijać cały obszar XaaS” – zapowiada Andrzej Przybyło.

+78 proc. w chmurze

Obroty grupy na sprzedaży usług chmurowych wzrosły o 78 proc. 2021 r., a ilość sprzedanych usług o 51 proc. W IV kw. 2021 r. było to odpowiednio 79 i 55 proc.

AB nie podaje wartości obrotów i liczby subskrypcji. Prezes zapewnia natomiast, że AB jest największym dystrybutorem cloud w regionie.

Rynek chmury w Polsce jeszcze nie odpalił na dobre
„Według Microsoftu ten rynek jeszcze nie odpalił, to nie są jeszcze wzrosty, których oczekują. Więc dynamiczna przyszłość cloud jest przed nami” – przewiduje Andrzej Przybyło.

164 dol. „na głowę” wydane na IT

Dystrybutor liczy także na to, iż wzrost sprzedaży produktów zaawansowanych będzie przyspieszał w związku z transformacją cyfrową.

Jak zauważono, w regionie, w którym działa AB (Polska, Czechy, Słowacja), średnie roczne wydatki na IT per capita (164 dol.) są nadal dużo niższe niż przeciętnie w zachodniej Europie (200 dol.), a luka wobec najbardziej zaawansowanych rynków jest jeszcze większa. Pozostaje zatem spora przestrzeń do wzrostu.

Pod względem wartości sprzedaży rynek w Polsce, Czechach, na Słowacji jest już 4 w Europie z 8,8 proc. udziału w 2021 r. wobec 8,4 proc. w 2019 r. – według danych przytoczonych na konferencji.

Konie ciągną telco

Obstawiamy wszystkie największe konie, które wygrywają wyścigi” – zapewnił Andrzej Przybyło, nawiązując do kolejnej grupy produktów w portfolio AB, jaką jest telco.

Wzrost obrotów grupy w tym segmencie wyniósł 35 proc. w 2021 r.

Jak zauważył prezes, portfolio dystrybucyjne obejmuje zarówno czołowe marki pod względem obrotów, jak Apple (AB twierdzi, że jest największym dystrybutorem Apple’a w regionie i ma 55 proc. udziału), jak i szybko rosnące chińskie firmy ścigające czołówkę (jak realme, które w IV kw. 2021 r. wskoczyło na 3 miejsce na polskim rynku smartfonów, po wzroście o blisko 11 tys. proc. r/r – według Canalys).

Wzrosty sprzedaży w głównych kategoriach produktowych na polskim rynku dystrybucji w 2021 r.*
notebooki +6 proc.
drukarki +6 proc.
desktopy +18 proc.
smartfony +25 proc.
tablety -2 proc.
procesory -5 proc.
urządzenia sieciowe bezprzewodowe -12 proc.
*dane Contextu za AB

Warto zaznaczyć, że wyniki są nie tylko odzwierciedleniem popytu, ale też nie zawsze wystarczającej podaży sprzętu w ub.r.