Prezes AB: „Obstawiamy największe konie, które wygrywają wyścigi”
Prezes AB Andrzej Przybyło wskazał kluczowe obszary dla firmy i dla rynku w kolejnych latach.
„Skokowy wzrost popytu wydaje się zjawiskiem trwałym” – komentuje prezes AB ostatnie wyniki.
W IV kw. 2021 r. (II kw. finansowy) grupa AB zwiększyła sprzedaż o 4 proc. r/r, do 4,4 mld zł, a zysk netto o 24 proc., do 65,4 mln zł. W całym roku kalendarzowym 2021 przychody były wyższe o 13 proc. niż w 2020 r. i wyniosły 13,45 mld zł, a zysk netto poprawił się o 42 proc., do 142,1 mln zł. EBIDTA w IV kw. wzrosła o 145 proc., a w roku 2021 o 39 proc.
„Jesteśmy 13-miliardowym e-commerce’m” – stwierdził prezes Andrzej Przybyło na konferencji wynikowej.
Jak podkreślał, owoce przynoszą realizowane od lat inwestycje w e-commerce (m.in integracja z Allegro, platformy dla resellerów B2C oraz B2B, platformy ESD, CSP i in.), w automatyzację logistyki, procesów handlowych, w chmurę.
Jak poinformowali przedstawiciele dystrybutora, 85 proc. zamówień w grupie jest realizowanych w zautomatyzowany sposób, tj. bez interakcji z człowiekiem. Blisko 90 proc. faktur wystawiono w formie elektronicznej (e-faktury).
Dropshipping 40 proc. na plusie
W 2021 r. odnotowano wzrost wartości dropshippingu o 41 proc. (czyli sporo powyżej średniego wzrostu sprzedaży całej grupy).
„To pokazuje, ze jesteśmy z klientami spięci poważnie, paleta działań przyności efekty. Kładziemy duży nacisk na inwestycje w te obszary” (e-commmerce, dropshipping) – twierdzi dyrektor finansowy i członek zarządu AB Grzegorz Ochędzan.
Ponadto nowe pola inwestycji AB to m.in. uczenie maszynowe i AI, które poprawia efektywność pionu handlowego, oraz BI – m.in. w celu optymalizacji oferty. Efekt to wzrost dziennego odsetka sprzedaży indeksów z magazynu z 20 do 33 proc. w ciągu kilkunastu miesięcy – według danych pokazanych na konferencji.
Więcej usługowego IT w AB
Jak poinformowano, grupa widzi duży potencjał wzrostu w takich biznesach jak chmura i generalnie sprzedaż w modelu usługowym – XaaS (everything-as-a-service).
„Będą nadawać kierunki rozwoju. Widzimy duży wzrost wydatków as-a-service” – mówi prezes.
Jak zaznaczono, prognozowane dla rynku roczne stopy wzrostu w ciągu 4 lat (CAGR) mają wynieść 34 proc. dla chmury (w Polsce) oraz 25 proc. dla Xaas w latach 2021 – 2026.
„Będziemy rozwijać cały obszar XaaS” – zapowiada Andrzej Przybyło.
+78 proc. w chmurze
Obroty grupy na sprzedaży usług chmurowych wzrosły o 78 proc. 2021 r., a ilość sprzedanych usług o 51 proc. W IV kw. 2021 r. było to odpowiednio 79 i 55 proc.
AB nie podaje wartości obrotów i liczby subskrypcji. Prezes zapewnia natomiast, że AB jest największym dystrybutorem cloud w regionie.
Rynek chmury w Polsce jeszcze nie odpalił na dobre
„Według Microsoftu ten rynek jeszcze nie odpalił, to nie są jeszcze wzrosty, których oczekują. Więc dynamiczna przyszłość cloud jest przed nami” – przewiduje Andrzej Przybyło.
164 dol. „na głowę” wydane na IT
Dystrybutor liczy także na to, iż wzrost sprzedaży produktów zaawansowanych będzie przyspieszał w związku z transformacją cyfrową.
Jak zauważono, w regionie, w którym działa AB (Polska, Czechy, Słowacja), średnie roczne wydatki na IT per capita (164 dol.) są nadal dużo niższe niż przeciętnie w zachodniej Europie (200 dol.), a luka wobec najbardziej zaawansowanych rynków jest jeszcze większa. Pozostaje zatem spora przestrzeń do wzrostu.
Pod względem wartości sprzedaży rynek w Polsce, Czechach, na Słowacji jest już 4 w Europie z 8,8 proc. udziału w 2021 r. wobec 8,4 proc. w 2019 r. – według danych przytoczonych na konferencji.
Konie ciągną telco
„Obstawiamy wszystkie największe konie, które wygrywają wyścigi” – zapewnił Andrzej Przybyło, nawiązując do kolejnej grupy produktów w portfolio AB, jaką jest telco.
Wzrost obrotów grupy w tym segmencie wyniósł 35 proc. w 2021 r.
Jak zauważył prezes, portfolio dystrybucyjne obejmuje zarówno czołowe marki pod względem obrotów, jak Apple (AB twierdzi, że jest największym dystrybutorem Apple’a w regionie i ma 55 proc. udziału), jak i szybko rosnące chińskie firmy ścigające czołówkę (jak realme, które w IV kw. 2021 r. wskoczyło na 3 miejsce na polskim rynku smartfonów, po wzroście o blisko 11 tys. proc. r/r – według Canalys).
Wzrosty sprzedaży w głównych kategoriach produktowych na polskim rynku dystrybucji w 2021 r.*
notebooki +6 proc.
drukarki +6 proc.
desktopy +18 proc.
smartfony +25 proc.
tablety -2 proc.
procesory -5 proc.
urządzenia sieciowe bezprzewodowe -12 proc.
*dane Contextu za AB
Warto zaznaczyć, że wyniki są nie tylko odzwierciedleniem popytu, ale też nie zawsze wystarczającej podaży sprzętu w ub.r.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.