Grupa AB w I kw. 2022 r. (III kw. roku finansowego 2021/2022) osiągnęła ponad 3,3 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 11,5 proc. r/r oraz 45 proc. wobec I kw. 2020 r.

Marża poprawiła się do 3,9 proc., a EBIDTA o 26 proc. do 51 mln zł, co jest wartością ponad dwukrotnie wyższą niż przed dwoma laty.

Pozwoliło to wypracować 30,7 mln zł kwartalnego zysku netto – 21 proc. więcej r/r oraz o 153 proc. wobec I kw. 2020 r.

Według przedstawicieli spółki wyniki poprawia obecność we wszystkich kanałach, dywersyfikacja bazy klientów, szeroka oferta.

Spadek marży jednostkowej wrocławskiej spółki

Jednostkowo przychody AB SA wyniosły 2 mld zł w I kw. 2022 r., co oznacza wzrost o 12,4 proc. r/r.

W tym przypadku marża okazała się niższa niż dla całej grupy i zmniejszyła się do 3,1 proc. z 3,3 proc.

Zysk netto spółki AB SA poprawił się natomiast bardziej niż w grupie, o 40 proc., do 13,267 mln zł.

Większość zysku (przed opodatkowaniem) za minione 3 kwartały roku finansowego grupa AB wypracowała w Czechach, choć różnica w porównaniu z polskim rynkiem nie jest duża.

Przychody po 3 kwartałach roku 2021/2022 w poszczególnych segmentach

Zysk grupy AB w 3 kwartałach roku 2021/2022

Zapasy większe o 35 proc.

Na koniec marca 2022 r. wartość kapitałów własnych grupy AB przekroczyła 1,1 mld zł, a zapasów magazynowych wzrosła o 35 proc. r/r do ponad 1,85 mld zł.

Jak przekonują przedstawiciele grupy, większe zapasy są istotne w kontekście zerwanych łańcuchów dostaw i lockdownów w Chinach, które opóźniły wiele wysyłek. Wyłączone były duże miasta z fabrykami elektroniki i podzespołów, utworzyły się zatory w portach, do tego nie działa transport kolejowy z Chin do Europy przez Ukrainę.

Prezes AB: „Jesteśmy zadowoleni, że mamy zapasy”

Nie jesteśmy fanami posiadania większych stoków, jesteśmy fanami tego, by być bezpieczeni” – komentował na konferencji wynikowej prezes AB Andrzej Przybyło.

„Jesteśmy zadowoleni, że mamy zapasy, dzięki temu mamy czym handlować. Obecnie tego towaru ciągle nie jest za dużo” – mówi prezes.

Przewiduje, że poziom zapasów wróci do normy, gdy sytuacja z dostępnością będzie się normalizować, na razie jednak tego nie ma.

Większość towaru kupujemy w euro. Oprocentowanie jest niskie. To pozwala nam wciąż na finansowanie zapasów na niskim poziomie” – wyjaśniał dyrektor finansowy i członek zarządu Grzegorz Ochędzan.

Czas dostaw do 16 tygodni

„Decyzja podjęta przed rokiem, że decydujemy się wyższe zapasy magazynowe, działa korzystnie dla nas” – podkreśla Grzegorz Ochędzan.

Czas dostawy wydłuża się z 4 – 5 tygodni do 12 – 16 tygodni. Zapasy, które mamy, efektywnie pracowały w kwietniu i maju” – zapewnia dyrektor.

Magazyn prawdopodobnie się zmniejszy

„Nie chcemy mieć już większego magazynu. Sądzimy, ze stany zapasów będą niższe na koniec czerwca br. niż na koniec marca br. Widzimy już ten trend” – informuje szef finansów AB.

CFO: vendor zabezpiecza marże

Jak zapewnia, nie ma też ryzyka dla marż dystrybutora, jeśli towar długo nie schodzi.

Mamy umowy z vendorami autoryzujące nas. Negatywne ruchy cen są zabezpieczane przez producenta. Mamy zagwarantowaną marżę. Problem ceny to problem vendora. Całość ewentualnej przeceny pokrywa vendor. My jesteśmy od strony logistycznej i finansowania kanału sprzedaży” – informował dyrektor finansowy.

Rotacja zapasów zwiększyła się do 51 dni z 42 przed rokiem w związku ze zwiększeniem zapasów.

Wskaźnik kosztów SG&A za ostatnie 12 miesięcy wyniósł 2,38, wobec 2,22 rok wcześniej.

Finansowanie wykorzystane przez grupę AB to 409,6 mld zł. Wciąż większość, tj. 589,7 mln zł pozostaje do wykorzystania.

Wzrost w segmencie enterprise 16 proc.

W I kw. br. wzrost w segmencie VAD wyniósł 16 proc.

Jak zauważa Grzegorz Ochędzan, dwucyfrowy wzrost, mimo że czas oczekiwania na sprzęt wydłuża się nawet do 12 tygodni, w tych warunkach to przyzwoity wzrost obrotów. Popyt jest znacznie większy niż dostępność produktów. To pokazuje, że transformacja przyspiesza, jest hamowana przez dostępność produktów.

5 obszarów, których AB zamierza rozwijać ofertę VAD
AB zapowiada rozwój biznesu enterprise w 5 obszarach: backup i pamięci masowe, rozwiązania sieciowe, XaaS (wszystko jako usługa), „dynamicznie rosnące obszary” (m.in. bezpieczeństwo, IoT, smart home i in.) i edukacja.

Chmura 64 proc. na plusie

Sprzedaż AB w chmurze wzrosła o 64 proc. w regionie, podczas gdy ilość sprzedanych usług o 104 proc., co oznacza większą liczbę klientów.

„To pokazuje, że rozwijamy się mocno na tym rynku. Ci klienci zostaną z nami, wtedy obroty będą nam rosły już na dojrzałym rynku” – przekonuje Grzegorz Ochędzan.

Jesteśmy największym dystrybutorem usług cloud w regionie” – twierdzi prezes. Tym niemniej dystrybutor tradycyjnie nie ujawnia wartości sprzedaży usług chmurowych, a jedynie dynamikę.