"Dystrybucja to logistyka i finansowanie" – ta stara prawda jest nadal aktualna, co więcej, znaczenie obu tych obszarów rośnie – wynika z wypowiedzi prezesa Andrzeja Przybyło na konferencji wynikowej AB.

„W układance dystrybucyjnej logistyka ma coraz większe znaczenie” – podkreśla szef wrocławskiej grupy. "Finansowanie też, bo trzeba być coraz bardziej wydolnym." – dodaje.

Zapewnia, że coraz lepiej widać pozytywne efekty inwestycji w centrum logistyczne w Magnicach (rozpoczętej zakupem działki w 2011 r., a ośrodek oficjalnie otwarto w 2016 r. kosztem 129 mln zł).

Lider AB zapewnia, że wówczas dystrybutor antycypował nadchodzące trendy, a zwłaszcza przyspieszenie rozwoju e-handlu w Polsce i kluczowe znaczenie e-commerce dla partnerów (i klientów końcowych), co wymaga bardzo sprawnego i wydajnego zaplecza logistycznego oraz odpowiednich systemów (automatyki magazynowej, narzędzi łączących partnerów z dystrybutorem).

Andrzej Przybyło zauważa również, że zmieniają się wymagania dotyczące zamówień: rośnie rozproszenie wysyłek, mniej jest dużych dostaw paletowych, więcej punktowych z mniejszą ilością towaru, są większe piki sprzedażowe (nie tylko związane z tradycyjną sezonowością, ale też wyprzedażami np. tak jak obecnie z Black Friday). Do tego wszystkiego trzeba się dostosowywać, a jest jeszcze rzecz jasna presja czasu i kosztów.

Jak zapotrzebowanie może wystrzelić w górę, pokazują dane z ub.r.: o 55 proc. zwiększyła się ilość wysyłek paczek/palet w grupie AB w IV kw. 2018 r. wobec średniej kw. I-III 2018 r.

"Bez inwestycji w magazyn i automatyzację nie obrobilibyśmy tego. Jeżeli ktoś jeszcze nie ma takich możliwości, to już ostatni dzwonek." – mówi prezes.

 

AB czuje się komfortowo

Andrzej Przybyło twierdzi, że ponad 15-procentowy wzrost obrotów (do 2,163 mld zł), który grupa wypracowała w III kw. br., nie byłby możliwy bez bardzo sprawnej logistyki. Zapewnia, że AB ma jeszcze większe możliwości pod tym względem.

"Mamy jeszcze zapas mocy, czujemy się komfortowo. Te 15 proc. wzrostu to efekt tego, że jesteśmy w stanie obsłużyć stoki towarowe, a konkurencja nie jest w stanie, bo nie inwestowała" – twierdzi szef AB. Według danych dystrybutora dla klientów dostępnych jest obecnie ok. 100 tys. indeksów towarowych, ale ciągle – według prezesa – pozostało miejsce do rozwoju.

Szef grupy zauważa, jak dynamicznie rozwijał się rynek e-commerce, a AB od lat inwestuje, by rosnąć na tym trendzie.

"Jeśli ktoś nas pyta, w co inwestujemy najwięcej, to od lat najwięcej inwestujemy w e-commerce" – podkreśla Andrzej Przybyło. Chodzi m.in. nowe systemy, modyfikacje, bo klienci mają nowe wymagania. Według prezesa e-commerce wymaga stałych inwestycji w zmiany i modernizacje.

W Polsce średni udział e-commerce w handlu detalicznym to już 7,1 proc., więc przegoniliśmy np. Hiszpanię (4 proc.). Dążymy do wartości 80 mld zł wobec 51 mld zł w 2018 r. – wynika z danych przytaczanych przez AB. Szef grupy uważa, że możemy osiągnąć średnią unijną (8,8 proc.), a nawet ją przekroczyć.

Zaznacza, że dzięki takim wzrostom polski rynek jest coraz bardziej widoczny i ważny także dla światowych vendorów.

Według danych z konferencji, w grupie AB w III kw. br. o 13 proc. r/r wzrosła ilość przesyłek dropshippingowych, oraz o 5 proc. – obroty przez bramkę XML, która integruje partnera z systemem AB. W III kw. br. o 30 proc. r/r wzrosła liczba zamówień poprzez narzędzia e-commerce.

Prezes dodaje, że siła e-commerce przejawia się nie tylko na krajowym rynku. AB eksportuje do 37 krajów, ma 250 zagranicznych partnerów. "Sprzedajemy nawet na Seszele" – informuje Andrzej Przybyło.

Nowe usługi dla partnerów

W 2020 r. AB zamierza poszerzyć usługi dla partnerów związane z obsługą sprzedaży internetowej – jest to np. o wniesienie sprzętu, montaż, konfiguracja.

"To już działa, ale będzie rozwijane w przyszłym roku, bo taka jest potrzeba. To element integracji e-commerce z partnerami" – wyjaśnia dyrektor finansowy AB, Grzegorz Ochędzan.

 

Software idzie w chmurę

Z rosnącą falą sprzedaży z pomocą narzędzi internetowych idzie w parze chmurowa dystrybucja oprogramowania. W III kw. br. wzrost obrotów grupy AB w dystrybucji chmurowej wyniósł 43 proc. r/r, a sprzedanych usług – o 64 proc. Dystrybutor nie ujawnia jednak kwot.

"To pokazuje, że software przechodzi w kierunku chmury. Chcemy być liderem, ten trend idzie w naszej ocenie bardzo dynamicznie" – ocenia Andrzej Przybyło.