Prawie 75 proc. e-sklepów może zapłacić kary za braki informacyjne
Z badania przeprowadzonego wśród 1200 sklepów internetowych przez serwis KlauzuleNiedozwolone.pl wynika, że trzy czwarte z nich nie podaje informacji wymaganych prawem, co może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
Okazuje się, że nie tylko stosowanie klauzul niedozwolonych jest bolączką polskich sklepów internetowych, lecz także brak określonych przez przepisy informacji dla klientów. Chodzi o wymagania stawiane przez ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Otóż każdy e-sprzedawca obowiązany jest do posiadania regulaminu świadczenia takich usług, a ustawa określa jego minimalny zakres. Niewiele sklepów spełnia to minimum – wynika z danych zebranych przez KlauzuleNiedozwolone.pl.
Najczęstsze braki to nieokreślenie wymagań technicznych niezbędnych do korzystania ze sklepu internetowego (tzn. klient nie jest informowany, czy posługując się daną przeglądarką może dokonać prawidłowego zakupu). Sprzedawcy rzadko zamieszczają w regulaminach także tryb postępowania reklamacyjnego oraz wskazówki na temat sposobu modyfikacji i korekty złożonego zamówienia.
Według Rafała Bugajskiego, współtwórcy serwisu KlauzuleNiedozwolone.pl, niespełnienie ustawowych wymogów może zostać uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, co wiąże się z ryzykiem nałożenia przez prezesa UOKiK kary w wysokości do 10 proc. przychodu za poprzedni rok rozliczeniowy.
Podobne aktualności
80 proc. e-sklepów ofiarą ataku
Raport ujawnia fatalny stan bezpieczeństwa polskich biznesów internetowych.
60 mln zł kary dla nieuczciwych firm
Za oszustwa czy korupcję pracowników surowe konsekwencje spadną na całe przedsiębiorstwo.