Prawie 40 proc. polskich rodzin nie ma komputera
Według ustaleń PBS DGA dla UKE wykluczenie cyfrowe dotyczy niemal 40 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Niecałe dwie trzecie (61,5 proc.) deklaruje, że ma komputer. Z Internetu korzysta połowa Polaków.
Zgodnie z wynikami badań przedstawionymi przez UKE 86,1 proc. rodzin posiadających komputery ma także dostęp do Internetu. Korzystanie z niego nie jest częste – w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie z siecią łączyło się 56,3 proc. osób mających Internet, ale 71,4 proc. z tej grupy deklaruje, że serfuje w sieci codziennie. Najwięcej użytkowników (87 proc.) włącza Internet w domu. Jedna czwarta (25,4 proc.) ma łącze o przepustowości od 1 Mb/s do 1,99 Mb/s, a 27 proc. – od 2 do 5,99 Mb/s.
W firmach łącza o niewielkich prędkościach są jeszcze częściej spotykane – 34,3 proc. przedsiębiorców ma Internet o przepustowości od 1 do 1,99 Mb/s, a 35,3 proc. – od 2 do 5,99 Mb/s. W 80,1 proc. przypadków jest to łącze stacjonarne, ze stałego dostępu mobilnego korzysta 15 proc. polskich przedsiębiorców, mimo że 42 proc. deklaruje, że pracownicy używają laptopów. Średnie miesięczne wydatki na Internet w firmach wynoszą 97 zł.
Jeśli chodzi o telefony komórkowe, to większość badanych przedsiębiorców korzystała z sieci Orange (44,1 proc.). Na drugim miejscu była Era (30.8 proc.), za nią Plus (22,3 proc) i Play (10,1 proc.). Jeden telefon ma 40 – 49 proc. przedsiębiorców, dwa – od 28 – 33 proc., a trzy – 11-15 proc.
Wśród użytkowników indywidualnych telefony komórkowe ma 84 proc. osób. Najwięcej w sieci Orange – 37,5 proc. (Era – 33,1 proc., Plus – 24,6 proc). Zdecydowana większość – 85,2 proc. – używa telefonów do prowadzenia rozmów. Garstka respondentów (0,8 proc.) zadeklarowała, że korzysta z MMS i usług transmisji danych. Średnie rachunki wynoszą 75 zł miesięcznie w przypadku osób płacących abonament, 41 zł dla użytkowników kart pre-paid i 45 zł dla ofert mix.
Ponad jedna trzecia respondentów (34,8 proc.) korzysta z telewizji kablowej, 33,1 proc. – z satelitarnej, a 31 proc. odbiera analogową telewizję naziemną. Pozostali mają dostęp do cyfrowej transmisji naziemnej.
Badanie dotyczące klientów indywidualnych zrealizowało PBS DGA w dniach 22-30 listopada br. na terenie całego kraju. Próba liczyła 1600 wywiadów. Część dotyczącą klientów instytucjonalnych przygotował przez CBM Indicator w dniach 17-25 listopada, na losowej, reprezentatywnej próbie firm (400 wywiadów).
Podobne aktualności
12 proc. badanych firm korzysta z Big Data
"W polskich firmach nadal brakuje świadomości na temat korzyści z wykorzystania dużych zbiorów danych" - stwierdzono w raporcie.
Rok 2024 dobrze rozpoczął się na rynku PC
"W nadchodzących kwartałach rynek będzie rósł w siłę" - taką dobrą wiadomość dla branży ma analityk.
5 zalet chmury zdaniem małych polskich firm
Tylko 17 proc. przedsiębiorców twierdzi, że korzysta z przetwarzania danych w chmurze.