Blisko połowa (46 proc.) polskich pracowników twierdzi, że brak możliwości rozwoju w obecnej firmie to wystarczający powód, by szukać nowej posady. Przy czym 29 proc. chce rozwijać kompetencje cyfrowe i umiejętności związane z IT – wynika z badań GoodHabitz, opracowanych przez Kodilla.com.

Zdaniem 64 proc. pytanych w kraju pracodawca powinien inwestować w ofertę szkoleń, a 57 proc. zgadza się, że edukacja jest niezbędna, by byli zadowoleni z pracy.

Firmy nie traktują pracowników serio

GoodHabitz informuje, że 33 proc. polskich pracowników poprosiło swoich pracodawców o stworzenie lepszej oferty rozwoju osobistego. Jednak 54 proc. osób, które zgłosiły taką potrzebę, uważa, że ich prośba nie została potraktowana poważnie. 

„Rozwój osobisty jest dla pracowników priorytetem i obszarem, na którym powinien skupić się pracodawca. Firmy muszą działać już teraz, by nie wypaść z gry” – komentuje Daniel Idźkowski, country director GoodHabitz Poland – „Z naszych badań wynika, że dla przyszłości organizacji niezwykle ważne są kompetencje cyfrowe – potwierdza to 69 proc. specjalistów HR ds. szkoleń”.

Najbardziej poszukiwane umiejętności wg LinkedIn

Listę najbardziej poszukiwanych umiejętności, pożądanych przez pracodawców, przedstawił ostatnio LinkedIn. Analitycy piszą, że temat zwolnienia z pracy stał się trendy, a liczba wątków dotyczących recesji wzrosła w tej sieci społecznościowej o 900 proc.  

Umiejętności miękkie trzeba łączyć z twardymi

Karina Chowaniak, senior marketing specialist w GoodHabitz Poland jest zdania, że kluczowe dla rozwoju talentów będzie efektywne łączenie kompetencji miękkich z twardymi (skill blending). Blisko 8 na 10 badanych uważa, że będą zacierać się granice między tymi dwiema kategoriami umiejętności.

Przy nacisku na digitalizację i umiejętności twarde, firmy często zapominają o kompetencjach miękkich. Wielu pracodawców nie docenia ich znaczenia dla przyszłości organizacji, a niedobór bywa przyczyną konfliktów i odejść z pracy. Dziś dobry pracownik to taki, który posiada umiejętności twarde, ale także potrafi komunikować się i współpracować z zespołem” –  mówi ekspert.

Zapytano również, kto jest odpowiedzialny za ofertę szkoleń i kursów w firmach: wg 55 proc. raczej pracodawca, a nie pracownik (52 proc.). 

Naszym zdaniem sukces zależy od współpracy obu stron. Pracodawca musi upewnić się, że jego ludzie mają odpowiednie możliwości rozwoju, a pracownik powinien aktywnie korzystać z tej oferty” – twierdzi Daniel Idźkowski.

Rośnie zapotrzebowanie na reskilling

Eksperci Kodilla.com wskazują też trend pozyskiwania kandydatów i ich rozwoju w ramach organizacji. Jest to szczególnie widoczne w firmach, dla których działalności istotne jest IT.

„W ubiegłym roku mieliśmy rekordową liczbę zapytań ze strony firm o współpracę reskillingową. Wobec 2021 r. zainteresowanie wzrosło o 30 proc. Ze względu na brak specjalistów na rynku pracodawcy zaczęli doszkalać własne kadry” – wyjaśnia Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT w Kodilla.com.

Chcą się uczyć nowych rzeczy, ale w pracy

Badania GoodHabitz pokazują też, że 37 proc. polskich ankietowanych pragnie zdobywać nowe umiejętności tylko w godzinach pracy, a 12 proc. – wyłącznie w czasie wolnym. Natomiast 5 proc. nie chce uczyć się wcale.

Jednak 46 proc. polskich pracowników interesuje połączenie edukacji w godzinach pracy i w czasie wolnym.

Nauczanie online prześcignęło stacjonarne szkolenia i dziś jest numerem jeden dla 37 proc. polskich pracowników. Z kolei 21 proc. z nich stawia na kombinację nauki zdalnej i tradycyjnej. 

Niemal 2 na 3 pracowników (65 proc.) twierdzi, że kursy online oferowane przez pracodawcę są bardzo korzystne dla ich rozwoju osobistego.  

————————————–

Analiza została przeprowadzona przez GoodHabitz w listopadzie 2022 r. i opracowana przez Kodilla.com. W badaniu wzięło 1039 pracowników różnych branż z Polski oraz blisko 12,6 tys. z innych krajów europejskich.