Jak podkreślają w komentarzu autorzy badania, kiedy w 2020 roku wielu pracodawców zdecydowało o przejściu na całkowicie zdalną formułę pracy, bardzo mała ich część zdawała sobie sprawę z tego, że ta nagła zmiana stanie się początkiem kilkuletniej transformacji rynku pracy. Praca zdalna, początkowo traktowana jako tymczasowe rozwiązanie w obliczu pandemii COVID-19, z czasem zyskała na popularności i stała się realną alternatywą dla tradycyjnego modelu pracy w biurze.

Wraz z łagodzeniem obostrzeń i powrotem do „nowej normalności”, wiele firm zdecydowało się na wprowadzenie modelu hybrydowego, łączącego pracę zdalną z pracą w biurze.

Dziś, w 2024 roku, praca zdalna znacznie straciła na popularności. Stała się za to jedną z opcji zatrudnienia, a jej popularność zależy przede wszystkim  od specyfiki danej branży, firmy i indywidualnych potrzeb pracowników.

W badaniu zaledwie 6 proc. respondentów pracuje dziś w pełni zdalnie (częściej wybierają ten model najmłodsi pracownicy), a 21 proc – działa w modelu hybrydowym. Aż 46 proc. badanych pracuje wyłącznie stacjonarnie.

Wśród czynników zatrudnienia, które decydują o wyborze pracodawcy praca zdalna znalazła się na 11. miejscu w 2024 r. (to samo miejsce, co w roku 2023). Wskazało ten czynnik 35 proc. respondentów (na warunki wynagrodzenia, najważniejszy czynnik, wskazało 73 proc. respondentów, tak samo jak w 2023 r.)

Co powinien oferować pracodawca? Kompleksowe badanie randstad employer brand research jest przeprowadzane w Polsce od 14 lat. W tegorocznej edycji wzięło w nim udział 6794 respondentów, na całym świecie natomiast 173 tys. Z całością badania można się zapoznać tutaj