Prawie dwie trzecie (64 proc.) dyrektorów HR, IT i szefów firm w regionie EMEA twierdzi, że praca zdalna przynosi korzyści i nie ma powrotu do dawnych czasów. Jednocześnie pojawia się obawa, że menedżerowie firm nie starają się dostosować do nowych warunków – według badania VMware.

Małe firmy szybciej się adaptują

Ponad 83 proc. pytanych szefów HR i IT w polskich firmach przyznaje, że jeszcze do niedawna możliwości pracy zdalnej w ich organizacji były wykorzystywane mniej niż okazało się to możliwe.

Zdaniem ponad 70 proc. małe przedsiębiorstwa w Polsce szybciej dostosowują się do wymagań pracy zdalnej, niż duże podmioty.

Niemal połowa (47 proc.) ankietowanych z naszego kraju uważa, że ich firma zdaje sobie sprawę z korzyści płynących z pracy zdalnej i nie może już wrócić do sposobu, w jaki pracowała przed pandemią.

Połowa respondentów uznała, że zadziwiająco dobrze przystosowała się do pracy zdalnej w pełnym wymiarze godzin.

Trzy czwarte twierdzi, że dzięki pracy zdalnej work-life balance uległ poprawie. Z drugiej strony 27 proc. czuje większą presję, aby być dostępnym online również poza normalnymi godzinami pracy.

Co ciekawe, IT nie jest już uważane za czynnik hamujący dla rozproszonych środowisk pracy, w których standardem jest możliwość wykonywania zadań z dowolnego miejsca.

Tylko 33 proc. ankietowanych w całym regionie uważa, że ich IT nie jest przystosowane do zarządzania zdalnymi pracownikami.

Sporo korzyści z pracy zdalnej

Zdaniem respondentów z regionu wzrosło morale pracowników (30 proc.) i ich produktywność (34 proc.). Ponadto 67 proc. twierdzi, że łatwiejsza jest teraz rekrutacja fachowców. Niemal trzy czwarte utrzymuje, że jest lepiej z innowacjami, bo nowe pomysły pochodzą z większej liczby miejsc w organizacji niż wcześniej.

Jak zmienić strategię zarządzania

Ankietowani wskazują też na problemy: 41 proc. decydentów martwi się, że podczas pracy zdalnej ich zespół nie będzie wykonywał zleconych zadań, a 28 proc. uważa, że kultura organizacyjna zniechęca do home office. Większość (59 proc.) odczuwa większą presję, aby być dostępnym online również poza normalnymi godzinami pracy.

Zdaniem VMware potrzebna jest zmiana praktyk zarządzania.

„Aby organizacje naprawdę przyjęły model pracy z dowolnego miejsca, menedżerowie będą musieli odejść od monitorowania danych wejściowych i skupić się na wynikach” – uważa Carl Benedikt Frey, dyrektor Future of Work Program na Uniwersytecie Oksfordzkim.

„Kierownictwo średniego szczebla musi stale okazywać zaufanie, dodawać energii zespołowi i budować poczucie wspólnego celu” – apeluje Véronique Karcenty, Digital Workspace Director w grupie Orange we Francji.

Zero trust konieczne w pracy zdalnej

Jak zauważono, każde nowe urządzenie podłączone do sieci przedsiębiorstwa stanowi potencjalnie miejsce ataku. Wszystkie te czynniki przesuwają granice bezpieczeństwa przedsiębiorstwa, zwiększając potrzebę wprowadzenia modeli zero trust – twierdzi VMware.

Raport „The New Remote Work Era: Trends in the Distributed Workforce” oparto na badaniu 2850 respondentów (950 osób decyzyjnych z obszaru HR, 950 z IT i 950 decydentów biznesowych) w 12 krajach, w tym 150 osób w Polski. Firma Vanson Bourne przeprowadziła ankietę w czerwcu i lipcu 2020 r.