Uniwersytet Śląski, Politechnika Śląska, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach oraz NASK w porozumieniu ze Związkiem Cyfrowa połączyły siły, by zwiększyć kadry fachowców potrzebnych do realizacji projektów cyfrowych w kraju.

Jako Centrum Inżynierii Prawa, Techniki i Kompetencji Cyfrowych koordynują projekt dwóch kierunków studiów podyplomowych o nazwie Cyber Science. Ruszą w październiku br. w formie hybrydowej. Są przeznaczone głównie dla osób realizujących projekty IT, w tym prawników i zarządzających.

Jak zapowiedziano, słuchacze zdobędą wiedzę praktyczną m.in. w zakresie zarządzania cyberbezpieczeństwem, tokenizacji i automatyzacji procesów biznesowych. Wykładowcami będą specjaliści z wymienionych podmiotów. Związek Cyfrowa Polska deklaruje, że zadba o praktykę.

„Coraz bardziej mierzymy się na rynku z brakiem specjalistów, które pomogłyby firmom w transformacji cyfrowej i wspierali ich we wdrożeniu nowoczesnych technologii. Problem będzie się jeszcze bardziej pogłębiał. Niezbędne jest więc już wykształcenie wykwalifikowanej kadry” – uzasadnia decyzje prezes Cyfrowej Polski Michał Kanownik.

Czego będą uczyć na Cyber Science

Uczestnicy wykładów i warsztatów będą zdobywali wiedzę na temat tokenizacji, automatyzacji procesów, zarządzania cyberbezpieczeństwem, przygotowując się np. do wdrażania dyrektywy NIS2.

Zarządzanie bezpieczeństwem IT zostało przygotowanie pod nadzorem Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Dzięki temu bez dodatkowego egzaminu absolwenci uzyskają certyfikację przez PTI dyplomów ukończenia studiów.

„Uczestnik ma zrozumieć technologię”

Koordynatorem projektu Cyber Science został prof. Dariusz Szostek z Uniwersytetu Śląskiego, specjalista ds. prawa i nowych technologii.

Istotne jest to, aby fachowcy znali nie tylko rozwiązania IT w praktyce, ale też np. związane z projektami prawo i posiadali umiejętności zarządzania. Według badania Polcomu i Intela aż 82 proc. firm oczekuje, że menedżerowie IT będą się znali nie tylko na technologii, ale też na biznesie.

„Zakres Cyber Science opiera się na interdyscyplinarności. Uczestnik ma zrozumieć technologię, znać aspekty prawne, ekonomiczne, ale także i technologię, aby móc o niej mówić i pracować w projektach. Kładziemy spory nacisk na praktykę” – twierdzi profesor.