Ponieważ ponad dwie trzecie ankietowanych kupuje komputery i akcesoria w internecie – wynika z badania Wonga Polska.

Najpopularniejszym sposobem, która wybiera co trzeci ankietowany, są zakupy wyłącznie online. Klient szuka informacji w sieci, tam znajduje najlepszą ofertę i kupuje. Natomiast 19 proc. najpierw w internecie poznaje różne produkty, a po wybraniu konkretnego sprzętu idzie się do sklepu stacjonarnego i tam kupuje.

Ścieżka zakupowa nie zawsze jest taka sama. Część klientów kupuje sprzęt w jednym miejscu, inni wolą sprawdzić dany produkt zarówno online, jak i stacjonarnie, zanim ostatecznie wydadzą pieniądze.

Oglądają w sklepie, kupują w internecie

Co szósty ankietowany w pierwszej kolejności szuka ciekawej oferty w sieci, gdy ją znajdzie idzie do sklepu stacjonarnego, żeby zobaczyć sprzęt „na żywo”, po czym ostatecznie zamawia online. Podobna liczba ankietowanych zaczyna od znalezienia i obejrzenia interesującego produktu w tradycyjnym punkcie handlowym, który następnie zamawia w sieci.

Tylko 6 proc. polega wyłącznie na stacjonarnym handlu

Co dziesiąty badany najpierw radzi się znajomych, a później kupuje rekomendowany przez nich produkt online lub stacjonarnie. W punkcie handlowym szuka informacji i ostatecznie kupuje tylko 6 proc.

„Niezależnie od ścieżki, aż 65 proc. ostatecznie zamawia sprzęt komputerowy w internecie. Stacjonarnie robi to 30 proc. Aż 19 proc. osób szuka wcześniej informacji o produktach w sieci, a 5 proc. radzi się znajomych. Oznacza to, że łącznie aż 84 proc. badanych korzysta z internetu w trakcie zakupu komputera lub akcesoriów komputerowych” – zauważa Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga.

Chcą wygodniej i taniej

Respondenci kupują sprzęt komputerowy online przede wszystkim ze względu na wygodę, na którą wskazało blisko 80 proc. ankietowanych. Drugą najpopularniejszą zaletą internetu jest korzystniejsza oferta (65 proc.) – wynika z badania Wonga. Zdaniem 64 proc. mocną stroną zakupów online jest możliwość przeczytania opinii innych użytkowników.

Ponad połowa badanych uważa również, że oferta komputerów i akcesoriów komputerowych w sieci jest bardziej przejrzysta i czytelniejsza oraz daje możliwość szybkiego zwrotu lub reklamacji.

Jeszcze w czerwcu na wygodę i oszczędność czasu wskazało 64 proc. badanych, w sierpniu już 70 proc. a teraz aż 79 proc.

Badanie „Cyfrowe Zwyczaje Polaków”. zostało zrealizowane we wrześniu 2020 r. na panelu internetowym Kantar Millward Brown. Objęło 159 osób w wieku od 20 do 55 lat, korzystających z internetu, posiadających internetowe konto w banku, aktywnie z niego korzystających oraz nieodrzucających możliwości wzięcia w przyszłości pożyczki. Badanie przeprowadzono metodą CAWI.