Biznes Microsoftu w czasach pandemii kręci się jak dobrze naoliwiona maszyna. Zmiany na rynku wywołane Covid-19 spowodowały skok popytu na rozwiązania, które są filarem oferty giganta.

Firma w IV kw. 2020 r. poprawiła sprzedaż i zyski głównie dzięki rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi chmurowe. Przychody wzrosły o 17 proc., do 43,1 mld dol., a zysk netto o 33 proc., do 15,5 mld dol. Zysk operacyjny był wyższy o 29 proc. (17,9 mld dol.). Wyniki przekroczyły oczekiwania analityków.

„To, czego byliśmy świadkami w ciągu ostatniego roku, to początek drugiej fali transformacji cyfrowej, która ogarnia każdą firmę i branżę” – uważa CEO Satya Nadella.

„Budowanie własnych możliwości cyfrowych to nowa waluta zwiększająca odporność i rozwój każdego przedsiębiorstwa” – dodaje.

+50 proc. na Azure

Do poprawy wyników wybitnie przyczynił się zwłaszcza wzrost obrotów Azure, które były wyższe o 50 proc. niż przed rokiem. W III kw. ub.r. poprawa wyniosła 48 proc. Firma nie ujawnia jednak kwot.

Dzięki Azure segment „intelligent cloud”, to którego zalicza się ten biznes, powiększył się o 23 proc. r/r, do 14,6 mld dol.

Także chmurowe usługi Dynamics 365 (+39 proc. r/r) i komercyjne subskrypcje Office 365 (+21 proc.) znacznie zwiększyły wpływy Microsoftu w IV kw. 2020 r.

W sumie w segmencie „chmury komercyjnej” przychody poprawiły się o 34 proc., do 16,7 mld dol.

„Nadal korzystamy z naszych inwestycji w strategicznych obszarach o wysokim wzroście” – zauważa Amy Hood, wiceprezes i dyrektor finansowa Microsoftu.

Nie tylko chmura

Jednak koncernowi pomogła także koniunktura na innych rynkach.

Należy do nich gaming. Sprzedaż usług i kontentu Xbox poprawiła się o 40 proc. r/r. W minionym kwartale na rynek weszły konsole nowej generacji.

Na znaczący segment wyrosły rozwiązania bezpieczeństwa, które według firmy przyniosły już ponad 10 mld dol. przychodów w ciągu roku przy wzroście o 40 proc.

Linkedin poprawił wynik o 23 proc. w IV kw. ub.r.

Rynek PC nadal na fali

Jakby tego było mało, koncernowi sprzyja także wzrost na rynku PC. W sumie w dywizji „more personal computing” (głównie Windows i sprzęt) poprawa była 14-procentowa.

Przychody z komercyjnych produktów Windows i usług w chmurze poprawiły się o 10 proc., a z Windows OEM o 1 proc. To lepiej niż w III kw. ub.r. (-5 proc.).

CEO Satya Nadella podkreślał również znaczenie innego rozwiązania, które mocno zyskało w czasach Covid-19.

Chodzi o Teams, którego używa – jak twierdzi – 115 mln osób dziennie. Od końca poprzedniego roku finansowego (czerwiec 2020), czyli już w okresie pandemii, liczba wzrosła użytkowników ponad 50 proc. CEO uważa, że Teams stał się już nie tylko komunikatorem, lecz platformą zintegrowanej komunikacji. Utrzymuje, że jest to pierwszy produkt, który może integrować komunikację, współpracę i procesy biznesowe.