Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji wdrożyło dotychczas 18 proc. organizacji w Polsce – według badania EY. To jeden ze słabszych wyników – lepsze rezultaty uzyskały m.in. narzędzia analityczne dla big data (27 proc.) i związane z marketing automation (28 proc.).

Eksperci spodziewają się jednak, że w nadchodzących miesiącach sytuacja ta zmieni się. Plany inwestycyjne w obszarze sztucznej inteligencji zadeklarowało 20 proc. badanych organizacji, a 21 proc. planuje zwiększyć na nie budżet.

Nie rzucają wszystkiego na rzecz AI

Wyniki wskazują również, że dotychczas rozwój AI miał ograniczony wpływ na inne działania realizowane przez firmy. Ponad połowa (51 proc.) nie zaniechała w ostatnim roku realizacji wcześniej zaplanowanego projektu transformacyjnego, na rzecz implementacji AI. Na najbliższy rok takich planów nadal nie ma 44 proc. przedsiębiorstw, 36 proc. może się zdecydować na zmianę priorytetów, a 19 proc. jeszcze nie wie co zrobi.

„Firmy w Polsce do rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji podchodzą z otwartością, ale i ostrożnością” – zaznacza Kazimierz Klonecki, partner zarządzający, EY Consulting.

Skąd ta ostrożność

„Wynika to z faktu, że AI to narzędzie o charakterze transformacyjnym, mające potencjalny wpływ na każdy element funkcjonowania każdego obszaru organizacji. Przedsiębiorstwa muszą wziąć pod uwagę nie tylko aspekty technologiczne, lecz także prawne, ludzkie i związane z cyberbezpieczeństwem. Sztuczna inteligencja nie będzie działała w próżni, więc naturalne jest że rozwój tej technologii nie będzie równoznaczny z zaniechaniem działań w innych obszarach” – podsumowuje specjalista.


Badanie EY „Cyfrowa Transformacja 2024” zostało wykonane przez CubeResearch na zlecenie EY metodą CATI i CAWI w pierwszym kwartale 2024 roku na próbie 494 średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce.