Już 30 proc. przedsiębiorstw w kraju wdrożyło technologie sztucznej inteligencji. W ciągu minionego roku adaptacja AI w polskich firmach urosła o 36 proc., najszybciej w krajach UE – wynika z danych Amazon Web Services. Badanie objęło ponad 1000 polskich przedsiębiorstw.

Zdecydowana większość – 83 proc. pytanych firm – twierdzi, że widzi pozytywny wpływ AI na wartość biznesową, a 79 proc. na oszczędności kosztów.

AI do obrony

Co interesujące, najwięcej polskich firm korzysta z AI w sektorze obronnym. Może to wynikać ze szczególnego położenia geopolitycznego Polski. – uważa Tomasz Stachlewski, dyrektor ds. technologii w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w AWS.

Już 71 proc. firm z sektora obronnego podaje, że wykorzystuje sztuczną inteligencję. W dalszej kolejności są firmy z branży produkcyjnej (47 proc.) i usług finansowych (40 proc.).

Po co firmom AI

Ponad połowa badanych firm używa sztucznej inteligencji w więcej niż tylko jednym obszarze – zazwyczaj do kontroli jakości, tworzenia treści i wykrywania nadużyć.

W firmach produkcyjnych AI jest wykorzystywana głównie do obsługi klienta, kontroli jakości i automatyzacji procesów. Już 62 proc. firm z tego sektora, które wdrożyły narzędzia AI, widzi wzrost wydajności wypływający z AI, a blisko połowa zauważyła poprawę w podejmowaniu decyzji.

Branża finansowa używa AI do analizy finansowej, predykcyjnej i zarządzania kadrami. Firmy z tego sektora utrzymują, że dzięki AI znacznie poprawiło wydajność (55 proc.) i proces podejmowania decyzji (48 proc.).

Problem z rekrutacją fachowców

Każda branża za główną przeszkodę w adopcji sztucznej inteligencji firmy uznała problemy w rekrutacji odpowiednio wyszkolonych pracowników. Aby przezwyciężyć te trudności, 85 proc. przedsiębiorców jest gotowych płacić wyższe wynagrodzenie osobom przeszkolonym w zakresie AI, średnio o 28 proc.

Poszukiwani są także fachowcy z kompetencjami w zakresie cyberbezpieczeństwa i analizy danych.