Według ArchiDoc 66 procent Polaków chce otrzymywać rachunki w wersji elektronicznej, jednak przedsiębiorstwa nadal niechętnie posługują się e-fakturami. Z badań GUS wynika, że tylko 3-7 procent polskich firm jest zainteresowana takim rozwiązaniem.
Zdaniem Rafała Szwedyca, Business Development Managera ArchiDoc, dla firm sektora MSP wdrożenie systemów e-faktur jest nieopłacalne ze względu na skomplikowane prawo i ograniczenia związane z zastosowaniem podpisu. W myśl obowiązujących w Polsce przepisów, e-fakturą jest dokument opatrzony bezpiecznym e-podpisem lub przesłany w systemie EDI. Koszt wdrożenia i stosowania takiego rozwiązania jest jednak wyższy niż przeciętny koszt obrotu faktur drukowanych. Przedział cenowy za e-podpis waha się w między 300 a 600 zł, przy czym firma otrzymuje licencję tylko na dwa lata. Po tym okresie należy odnawiać certyfikat za średnią opłatę 130 zł rocznie. Małe firmy zniechęcają do wdrożenia e-faktur także przepisy. Jednym z przykładów może być obowiązek zgłoszenia na papierze deklaracji przez odbiorcę, że chce otrzymywać rozliczenia elektroniczne.
Eskpert ArchiDoc zwraca również uwagę, że uregulowania prawne zmieniają się także na korzyść przedsiębiorców. Wyrok NSA z 20 maja 2010 roku uznał faktury wysłane w plikach PDF za tak samo ważne, jak te przekazywane pocztą.
Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej wszystkie państwa członkowskie muszą wprowadzić e-faktury do obiegu rozliczeniowego najpóźniej w 2012 r. W Danii wprowadzenie e-faktur pozwoliło zaoszczędzić sektorowi publicznemu rocznie 100 – 134 mln euro.