Polskie firmy: jakiej chcą chmury i dlaczego jej nie chcą
W 41 proc. polskich firm pandemia zwiększyła zainteresowanie cloud computingiem. Jednak przedsiębiorcy, którzy dotąd nie mają chmury, nie palą się do niej.
Posiadanie lokalnej infrastruktury i brak potrzeby korzystania z usług cloud najczęściej powstrzymują polskie firmy przed wejściem w chmurę – wynika z badania.
Technologiczne zachmurzenie powiększa się nad Polską. Z chmury korzysta ponad połowa badanych firm (59 proc.), o 7 proc. więcej wobec 2020 r. – według OVHcloud i Intela.
Większe zastosowanie usług cloud deklarują przede wszystkim przedsiębiorcy, w których transformacja cyfrowa oceniana jest wysoko (65 proc.) i bardzo wysoko (74 proc.).
Z kolei z badań Eurostatu wynika, że obecnie z rozwiązań chmurowych w Polsce korzysta co czwarta firma (2 lata temu – jedynie 11 proc.).
Opadł entuzjazm do transformacji
Obecnie transformację cyfrową wysoko lub lepiej ocenia 70 proc. ankietowanych (wobec 85 proc. w ub.r.), a nisko lub bardzo nisko aż 29 proc. (wcześniej tylko 9 proc.). Niższe noty nie są jednak polską specyfiką. Podobny trend widać w innych krajach.
Ci co mają chmurę, chcą jej więcej
Co istotne, według OVcloud i Intela w 41 proc. przedsiębiorstw pandemia zwiększyła zainteresowanie chmurą, z tym że przede wszystkim w biznesach, które już z niej korzystają. O kolejnym wdrożeniu myśli 71 proc. takich respondentów.
Jednak wśród firm, które nie wdrożyły dotąd żadnych rozwiązań chmurowych, tylko 32 proc. rozważa taką opcję. Jak to wytłumaczyć?
„Chmura opiera się przede wszystkim na zaufaniu. Firmom, które wykonały już pierwszy krok i przekonały się, ile wygody daje to rozwiązanie łatwiej zdecydować się na następny i kolejny” – komentuje Robert Paszkiewicz, odpowiedzialny w OVHcloud za region Europy Środkowo-Wschodniej.
Użytkownicy chmury cenią wygodę
„Prawie połowa użytkowników chmury przede wszystkim zwraca uwagę na wygodę, a więc brak konieczności budowania, utrzymywania czy chronienia własnej infrastruktury, pamiętając o okresowym zwiększonym zapotrzebowaniu na moc i obliczeniową i zasoby pamięci” – twierdzi Robert Paszkiewicz.
Co powstrzymuje przedsiębiorców
Decyzje polskich firm o wejściu do chmury hamuje przypuszczalnie głównie to, że własne serwerownie wciąż posiada aż 87 proc. badanych (o 4 proc. mniej niż w 2020 r.). Oczywiście maszyny on-premise nie wykluczają chmury – wiele firm zachowuje lokalną infrastrukturę z najważniejszymi zasobami, a część zadań powierza dostawcom usług cloud.
Ponadto decydenci najczęściej wskazują brak konkretnej potrzeby (43 proc.). i przekonanie, że posiadają już wystarczające własne zasoby (22 proc.). Co ciekawe, koszty migracji odgrywają dla pytanych drugorzędną rolę (4,9 proc.).
Mniej zmartwień o bezpieczeństwo
Wcześniej firmy twierdziły, że temat chmury nie jest im do końca znany albo obawiają się o bezpieczeństwo danych w chmurze (42 proc. w 2020 r.). Teraz kwestia bezpieczeństwa martwi już tylko 12 proc. przedsiębiorców.
Jaką chmurę najchętniej wybierają polskie firmy
Duże organizacje sięgają po chmurę prywatną znacznie częściej niż średnie. Korzysta z niej co piąty ankietowany (21 proc.). Zdecydowana większość przedsiębiorstw (aż 88 proc.) twierdzi, że przetwarza dane na serwerach zlokalizowanych w Polsce.
Lokalizacja w Unii Europejskiej jest ważna dla 18 proc., czyli dla 5 proc. więcej niż w roku ubiegłym.
Podobne aktualności
Infrastruktura dla chmury: wolumeny spadły, ceny wzrosły
Wydatki na serwery i storage do chmury wzrosną o blisko 20 proc. w 2024 r. Pozostała część rynku odnotuje nieznaczny spadek.
21 proc. firm nie tworzy kopii zapasowych swoich danych
Za 67 proc. zdarzeń utraty danych odpowiada awaria sprzętu lub oprogramowania – według raportu.
Zarządzanie wydatkami w chmurze to największe wyzwanie dla firm
29 proc. przedsiębiorstw wydaje ponad 12 mln dol. rocznie na chmurę. Spadło wykorzystanie cloud w MŚP.