Polski rynek telekomunikacyjny topnieje, są dwie drogi ratunku
Według UKE w ub.r. polski rynek telekomunikacyjny skurczył się o 2,6 proc. Jego wartość wyniosła 39,2 mld zł. Firmy z branży mają dwa sposoby, aby powrócić na ścieżkę wzrostu.
Obecnie rynek telekomunikacyjny jest nasycony – większość konsumentów już korzysta z pełnej oferty produktów telefonii i Internetu, dlatego firmom trudno jest znaleźć popyt na kolejne usługi. W ocenie Grzegorza Bernatka, kierownika projektów analitycznych Audytela, firmy telekomunikacyjne mają do wyboru dwie drogi rozwoju.
Pierwsza to łączenie różnych usług – finansowych, sprzedaży energii elektrycznej i innych oraz dodanie ich do usług telekomunikacyjnych. Efekt synergii oraz zwiększenie skali może spowodować, że pakiety zainteresują konsumentów bardziej niż oferta pojedynczych usług. Przykładem jest łączenie telefonii komórkowej z usługami bankowymi.
Drugą szansą są usługi w chmurze, zarówno dla użytkowników domowych jak i przedsiębiorstw. Może to być np. przechowywanie danych, obróbka zdjęć czy filmów, udostępnianie aplikacji. Dużo większy potencjał usług w chmurze ekspert widzi w przypadku klientów biznesowych, głównie małych firm.
– Tam zapotrzebowanie na systemy do fakturowania, zarządzania projektami, systemy związane z obsługą firm i ich działalnością jest duże. Oferowanie takich aplikacji przez Internet na pewno spotka się z dużym zainteresowaniem – ocenia Grzegorz Bernatek.
Prognozy Audytela zakładają, że rynek usług chmurowych będzie rósł w najbliższym czasie między 10 a 20 proc. Jeszcze wyższy ma być wzrost sprzedaży aplikacji internetowych – ponad 20 proc. rocznie.
– Cały sektor telekomunikacyjny stoi przed problemem zmniejszania kosztów działalności. To, że rynek podstawowych usług telekomunikacyjnych spada od kilku lat, powoduje, że operatorzy szukają możliwości oferowania coraz bardziej konkurencyjnych usług – mówi analityk, pytany o perspektywy sektora w Polsce.
Według UKE wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2014 r. wyniosła 39,2 mld zł. W stosunku do poprzedniego roku spadła o 2,6 proc. Tegoroczne prognozy zakładają zjazd o kolejne 0,5 proc.
Rynek czeka stopniowa konsolidacja. Dzięki niej możliwe jest obniżenie kosztów i utrzymanie konkurencyjności – uważa Audytel.
– Najlepszym sposobem na obniżenie kosztów jest konsolidacja. Polski rynek telekomunikacyjny jest bardzo rozdrobniony, działa na nim kilkakrotnie więcej podmiotów niż na dojrzałych rynkach zachodnioeuropejskich – zauważa kierownik projektów analitycznych Audytela.
Przykładem konsolidacji na krajowym rynku jest przejęcie TK Telekom przez Netię. Wartość przeprowadzonej w lipcu transakcji wyniosła 222 mln zł. Ekspert prognozuje, że co roku 2-3 podmioty różnej wielkości będą przejmowane przez większe spółki.
Podobne aktualności
12 proc. badanych firm korzysta z Big Data
"W polskich firmach nadal brakuje świadomości na temat korzyści z wykorzystania dużych zbiorów danych" - stwierdzono w raporcie.
5 zalet chmury zdaniem małych polskich firm
Tylko 17 proc. przedsiębiorców twierdzi, że korzysta z przetwarzania danych w chmurze.