Wartość polskiego rynku SSD wzrosła w ujęciu rocznym (od czerwca 2019 r. do czerwca 2020 r.) o 3 proc., mimo spadku liczby sprzedanych dysków o prawie 12 proc. – według badania GfK Polonia na zlecenie Samsung Electronics Polska.

Wpływ na to ma m.in. większe zainteresowanie dyskami o dużej pojemności – powyżej 500 GB – oraz nośnikami NVMe. W strukturze sprzedaży zaszły spore zmiany.

30 proc. rynku dla NVMe

Widać wyraźny trend odchodzenia od dysków 2,5-calowych. Ich sprzedaż w ujęciu ilościowym spadła o ponad 7 punktów procentowych (cały czas mowa o okresie od czerwca 2019 do czerwca 2020). O 24 proc. wzrosła natomiast liczba sprzedanych nośników NVMe. W czerwcu 2020 r. odpowiadały one za 26 proc. wszystkich przychodów płynących ze sprzedaży SSD.

Źródło: GfK Polonia

„Prognozujemy, że do końca roku dyski NVMe będą odpowiadały za do 30 proc. sprzedaży wszystkich sprzedanych dysków w Polsce” – mówi Konrad Arseniuk Product Manager Memory Samsung Electronics Polska.

480 GB – 1 TB nowym standardem

Spada zainteresowanie dyskami o małych pojemnościach. Sprzedaż SSD o pojemności mniejszej niż 240 GB spadła w skali roku o 42 proc. i stanowi obecnie 13 proc. wszystkich kupowanych nośników.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadków dysków w przedziale 240 – 480 GB (spadek o ponad 22 proc.).

Dynamiczny wzrost widoczny jest natomiast w kategorii nośników o pojemności 480 GB – 1 TB, które stają się nowym standardem i stanowią obecnie niemal 36 proc. sprzedaży ilościowej odpowiadając za 42 proc. przychodów.

Największy wzrost sprzedaży dotyczy jednak dysków o największych pojemnościach (1 TB i więcej), które w czerwcu br. stanowiły niemal 11 proc. sprzedaży ilościowej (wzrost rok do roku o 93 proc.), ale odpowiadają za prawie 26 proc. przychodów.

„Gry czy wideo zajmują coraz więcej miejsca. Materiały graficzne zwiększają swoją pojemność nawet czterokrotnie w porównaniu Full HD i 4K. W niedalekiej przyszłości ilość potrzebnej pamięci gwałtownie wzrośnie na potrzeby materiałów i plików w rozdzielczości 8K. Aby zaspokoić rosnące wymagania użytkowników, firmy decydują się m.in. na produkcję dysków o większych pojemnościach, w tym bazujących na technologiach pozwalających zapisać więcej bitów w jednej komórce pamięci” – komentuje Konrad Arseniuk.

Źródło: GfK Polonia

Polski rynek dysków SSD podobnie jak rynek globalny, jest mocno rozdrobiony i podzielony pomiędzy kilku głównych konkurentów. Udziały Samsunga wyniosły 24 proc. w ujęciu wartościowym na przestrzeni 12 miesięcy (od czerwca 2019 do czerwca 2020). Duży udział ma tu sprzedaż dysków o pojemnościach między 1 TB a 4 TB.

Źródło: GfK Polonia

Dyski przenośne rosną najszybciej

Kategorią SSD, która rośnie najszybciej są dyski przenośne. Wartość sprzedaży na przestrzeni 12 miesięcy zwiększyła się o 63 proc., a w ujęciu ilościowym o 76 proc.

W tej kategorii również widać spadek zainteresowania urządzeniami o małych pojemnościach, tj. poniżej 250 GB. Rośnie natomiast sprzedaż dysków o wielkości 480 GB – 4 TB, w tym najszybciej w przedziale od 2 do 4 TB (wzrost o 171 proc.), choć ich udział ilościowy w całym rynku jest najmniejszy.

Jeżeli chodzi o dyski o pojemności od 480 GB do 1 TB, to wzrost wynosi ponad 90 proc. a w przypadku pojemności od 1 do 2 TB o 134 proc.