Sprzedaż laptopów w Polsce spadła o 14 proc. w I poł. 2018 r. – według danych GfK. To większy dołek, niż średnia światowa (-9 proc.). Trend wzrostu średniej ceny sprzedaży jest jednak wyraźniejszy niż na świecie – kilkanaście proc. (na świecie średnio 5 proc. rok do roku) – poinformował Maciej Piekarski z GfK Polonia. W I poł. br. komputer przenośny klienci kupowali przeciętnie za 602 euro (ok. 2,6 tys. zł) – według danych globalnych.

 – W Polsce wciąż najlepiej sprzedają się zwykłe laptopy. Mocno jednak zyskują na znaczeniu nowocześniejsze komputery, wyposażone np. w dyski flash, tj. tylko w SSD, lub w napęd hybrydowy, ultrabooki, a z drugiej strony notebooki i desktopy gamingowe – wymienia ekspert GfK.

Jak przekonuje, na spadek sprzedaży komputerów wpływa ekspansja smartfonów, które stają się urządzeniami coraz bardziej zaawansowanymi technicznie.

– Wpływ smartfonów na rynek komputerów jest dwojaki. Z jednej strony odbierają rynek notebookom, a z drugiej inspirują producentów do tego, żeby wypuszczali produkty, które też są ładne, ciekawe, bardzo wydajne – tłumaczy ekspert GfK Polonia. – Smartfony są urządzeniami nie tylko do pracy, rozrywki, lecz także podkreślają naszą osobowość, są częścią naszego stylu życia. Dlatego nowoczesne laptopy upodabniają się pod tym względem do smartfonów.

Z danych GfK wynika, że obecnie niemal 20 proc. smartfonów sprzedawanych w Polsce umożliwia odtwarzanie filmów w wersji 4K. Rośnie popyt na urządzenia premium – o 20 proc. wzrosła sprzedaż smartfonów za ponad 500 euro (ok. 2,2 tys. zł).

W Polsce – zdaniem eksperta GfK Polonia – dla klientów duże znaczenie ma wbudowany aparat i możliwości fotograficzne. To czynniki, które napędzają rodzimy rynek smartfonów. Sprzedaż rośnie zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym. Średnia cena poszła w górę o kilkanaście proc. w skali roku.

– Wynika to stąd, że przesiadka na lepsze modele jest jeszcze szybsza niż na świecie – podkreśla Maciej Piekarski.

Źródło: Newseria