Według najnowszego raportu „Rynek
przetwarzania danych w chmurze 2016. Analiza rynku i prognozy rozwoju
na lata 2016-2021”
, opublikowanego przez PMR, krajowy rynek usług
chmury publicznej w 2015 r. ponownie wzrósł o blisko jedną
trzecią. Jednak udział chmury w całkowitej wartości rynku IT w
Polsce nieznacznie przekracza 1 proc. i jest ponad dwukrotnie niższy
niż wskaźniki światowe.

 

W przypadku sektora dużych firm w
Polsce znaczenie chmury sukcesywnie rośnie – stwierdza PMR w swoim
komunikacie – mimo że preferencje największych odbiorców IT niezmiennie kształtuje przede wszystkim chęć posiadania
własnej, fizycznej infrastruktury. Z tegorocznej edycji badania
dużych krajowych firm wynika, że 25 proc. przedsiębiorstw
zatrudniających 250 i więcej pracowników korzysta z usług
przetwarzania danych w chmurze. Oznacza to wzrost o 8 p.p. w stosunku
do poprzedniej fali badania. Ankietowani zwracali przy tym uwagę na
skalę korzystania z chmury, w większości podkreślając, że
chodzi o migrację strategicznych zasobów do chmury, nie ma to u nich
miejsca i nie ma nawet takich planów.

 

Czołowi dostawcy IT mający w ofercie
rozwiązania chmurowe, z którymi specjaliści PMR rozmawiali o
sytuacji na rynku, podkreślali, że wzrosty powinny być
przynajmniej dwukrotnie większe, jeśli chmura ma odgrywać bardziej
znaczącą rolę w strukturze przychodów w kolejnych latach. Biorąc pod uwagę sytuację na rynkach
Europy Zachodniej i zakładając, że poziom nasycenia chmurą w
polskich przedsiębiorstwach będzie podążał w tym samym kierunku, taki scenariusz jest możliwy. Choć dynamika rynku usług cloud
computingu będzie nieznacznie spadać, to nawet w perspektywie
pięciu lat wzrosty w skali roku pozostaną powyżej 20 proc. Zdaniem
PMR oznacza to, że chmura jest jednym z motorów napędowych
krajowego rynku IT i obszarem, w którym dostawcy powinni szukać
możliwości rozwoju.

 

Co przyniesie przyszłość?

W kolejnych latach na polskim rynku
większego znaczenia ma nabierać chmura publiczna. Na korzyść
rozwiązań public cloud działa przede wszystkim potencjalna liczba
odbiorców, w tym popularyzacja rozwiązań wśród małych i
średnich firm. W przypadku chmury prywatnej natomiast czynnikiem o
podobnym kierunku oddziaływania jest wielkość kontraktów, które
zwykle mają zupełnie inny charakter i skalę niż w przypadku
rozwiązań chmury publicznej. PMR jest zdania, że skala zjawiska w
MŚP i wyższe wolumeny sprzedaży usług wezwą górę, natomiast
duże firmy jeśli zaadaptują rozwiązania chmurowe to częściowo,
wpasowując je w obecną infrastrukturę i wykorzystując de facto
model hybrydowy. W tej sytuacji, mówią specjaliści firmy
analitycznej, kluczowe dla dostawców chmury jest ukierunkowanie na
segment MŚP, a nawet mikro firm.