Polska uplasowała się na 13 pozycji na świecie pod względem tempa rozwoju cyfryzacji. To najwyższa pozycja w Europie (57,29 pkt), nie licząc Rosji – według Digital Evolution Index w raporcie „Digital in the time of Covid”. Wzięto pod uwagę rozwój w latach 2007 – 2019. Pierwsze są Chiny.

Natomiast pod względem poziomu digitalizacji gospodarki mamy więcej do nadrobienia. Nasz kraj jest 34 (63,58 pkt, nr 1 to Singapur), co zresztą pokazuje przestrzeń do wzrostu.

Polska znalazła się w grupie najwyżej ocenionych gospodarek (break out) w indeksie digitalizacji. Na przeciwnym biegunie są kraje w cyfrowej stagnacji (stall out), czyli o wysokim poziomie digitalizacji, ale też mizernym tempie rozwoju. Zaliczono do nich m.in. Szwecję, Australię, Finlandię, Norwegię, Francję, Japonię.

Ranking obejmuje 90 państw. Indeks cyfryzacji uwzględnia ok. 360 czynników.

Popyt przewyższa podaż

Wśród różnych elementów składających się na finalne miejsce w zestawieniu nieźle oceniono popyt na cyfryzację w Polsce. Nasz kraj jest pod tym względem na 29 miejscu na świecie (numerem 1 jest Korea Płd.).

Jednak, co ważniejsze, wyraźne jest tempo wzrostu zapotrzebowania na cyfrowe produkty i usługi. Plasujemy się pod tym względem na 10 miejscu na świecie (nr 1 są Chiny), co sugeruje, że popyt przewyższa podaż.

W indeksie podaży, odpowiadającej jednak głównie dostępności szybkiego internetu, Polska jest o wiele niżej – na 37 miejscu.

Dobrze na przyszłość rokuje tempo rozwoju innowacji – będąc na 17 miejscu na świecie wyprzedzamy większość krajów europejskich (Chiny są numerem 1). Innowacyjność jest rozumiana m.in. w obszarze B&R, dostępności nowych rozwiązań i fachowych kadr.

Przepisy i strategia władz do poprawy

Problemem są natomiast przepisy i polityka władz, jako czynniki wpływające na rozwój cyfryzacji. Pod względem tzw. otoczenia instytucjonalnego Polska jest na 38 miejscu (na 1 – Singapur). Co gorsza, prawo i podejście władz wspierające digitalizację zmieniają się na lepsze w ślimaczym tempie – pod tym względem Polska jest 44 (a na topie… Azerbejdżan).

Dane pochodzą z raportu „Digital in the time of Covid”, wydanego w grudniu 2020 r. Ranking obejmuje 90 państw, w których mieszka 90 proc. ludności świata z dostępem do internetu. Został opracowany przez The Fletcher School na uniwersytecie Tufts (USA) w partnerstwie z Mastercard.