Przed polskim przedsiębiorcami są duże możliwości na cyfrowym rynku – wynika z raportu PwC. Wartość eksportu usług i produktów online może zwiększyć się o 400 proc., do ok. 110 mld zł – twierdzą analitycy. Obecnie tylko ok. 4 proc. polskich firm prowadzi cyfrową sprzedaż do innych krajów. Średnia unijna to 7 proc. Zniwelowanie barier utrudniających rozwój e-eksportu mogłoby w długiej perspektywie zwiększyć liczbę takich firm do 16 proc., co doprowadzi do przebicia 100-miliardowej kwoty obrotu wobec 27 mld zł obecnie – utrzymuje PwC. W Europie blisko 6 proc. konsumentów codziennie kupuje online. Wśród popularnych kategorii jest oprogramowanie komputerowe.

Z badania PwC wynika, że niemal połowa przedsiębiorstw w Polsce prowadzących działalność e-commerce na rynku krajowym planuje rozpoczęcie sprzedaży za granicę przy wykorzystaniu kanałów elektronicznych.
 
Największą barierą w ekspansji jest brak kapitału, a kolejną nieznajomość obcych regulacji. Istotnym czynnikiem są również zdaniem przedsiębiorców wysokie koszty promocji i problemy z obsługą zwrotów i reklamacji.

W celu wsparcia firmy oczekują szkoleń i warsztatów, wsparcia publicznego i komercyjnego, pomocy w promocji i pomocy prawnej.

PwC szacuje, że bez wsparcia wartość polskiego e-eksportu w 2030 r. będzie wynosić 69 mld zł, a po jego wprowadzeniu – ponad 90 mld zł.