Ericsson ustalił, że polski konsument, gdy przegląda strony WWW, odbiera maile, robi zakupy internetowe lub gra – zwykle wykorzystuje do tego laptopa. Mimo wysokiego nasycenia rynku tymi urządzeniami, sporo Polaków deklaruje chęć ich zakupu (24 proc. zamierza nabyć kolejnego laptopa, a 7 proc. – pierwszego).

– Z badań, które przeprowadziliśmy 2 lata temu jasno wynikało, że laptop nie jest urządzeniem mobilnym. Używany jest tak jak komputer stacjonarny. Dziś widzimy, że laptopy są w centrum internetowego życia Polaków. W krajach rozwijających się funkcję tą spełniają telefony komórkowe. Kraje rozwinięte stopniowo przechodzą w stronę mobilności. Polska jest jedynym krajem w naszym badaniu, który był całkowicie ‘laptopocentryczny’ – powiedział Urban Nyblom, Senior Advisor w Ericsson ConsumerLab.

Z kolei w porównaniu z innymi krajami smartfony w Polsce są słabo rozpowszechnione – z takiego urządzenia korzysta jeden na trzech użytkowników telefonów komórkowych (33 proc.). To mniej niż w Niemczech (48 proc.) czy Szwecji (70 proc.). Ale już w przyszłym roku według Ericssona 51 proc. posiadaczy komórek będzie miało smartfona – 18 proc. Polaków chce zakupić smartfona po raz pierwszy, a połowa obecnych posiadaczy zamierza wymienić sprzęt na nowszy w ciągu najbliższego roku. Ericsson przewiduje, że wraz ze wzrostem liczby smartfonów w rękach użytkowników, więcej osób będzie korzystać z serwisów internetowych, a w konsekwencji wzrośnie presja na sieci mobilne operatorów.

Według Ericssona 91 proc. Polaków dokonało cięć na wydatkach w ostatnim roku, ale najrzadziej oszczędzano na dostępie do Internetu (9 proc.).