Polska firma sprzedana za 250 mln zł
Wielkie przejęcie na rynku smart home.
Grupa Nice kupiła 100 proc. udziałów w Fibar Group. Jest to polski producent systemu smart home Fibaro. Wartość sfinalizowanej transakcji opiewa na ćwierć miliarda złotych.
Marka Fibaro weszła na rynek w 2010 r. Została stworzona w całości w Polsce, u nas też jest rozwijana i produkowana – zarówno siedziba, jak i fabryka firmy znajdują się w Poznaniu. Razem z odziałem badań i rozwoju w Zielonej Górze Fibaro zatrudnia ok. 400 pracowników. Jej produkty są dostępne w ponad 100 krajach.
Polski potentat smart home dostarcza m.in. centrale zarządzające automatyką budynkową, rozmaite sensory (ruchu, zalania, dymu itd.), urządzenia do zarządzania dostępem oraz oprogramowanie.
Nice to międzynarodowa grupa z siedzibą we Włoszech, zajmująca się automatyką i rozwiązaniami bezpieczeństwa dla domu (automatyka do bram, garaży, rolet przeciwsłonecznych, systemów parkingowych, alarmowych itp.). Ma 30 oddziałów oraz 12 fabryk. W 2017 r. wartość jej eksportu wyniosła 325 mln euro (ponad 90 proc. przychodów grupy).
Maciej Fiedler, założyciel i CEO Fibar Group, uważa że przejęcie umożliwi dalszy rozwój systemu smart home i rozwiązań IoT polskiej firmy, nad którymi pracuje zielonogórski ośrodek R&D.
"Poszukiwaliśmy inwestora, który nie tylko pozwoli marce Fibaro dalej rozwijać się w zaplanowanym przez nas kierunku, ale również zapewni nam środki na dalsze badania i sam skorzysta z naszego zaawansowanego technologicznie know-how. Wzbogaci to również portfolio produktów obu firm." – wyjaśnia szef grupy.
Dzięki przejęciu Fibaro poszerzy sieć dystrybucji i uzyska "olbrzymią", jak to określa, inwestycję w działy R&D i produkcję. Firma zapowiada zaoferowanie jeszcze bardziej zintegrowanych rozwiązań inteligentnego domu. Przekonuje, że odpowiada to aktualnym oczekiwaniom klientów, którzy poszukują jak najbardziej kompleksowych i zintegrowanych systemów z dziedziny automatyki domowej.
Największa jak dotąd akwizycja w branży smart home działającej od lat 90-tych grupy Nice pokazuje, jak wielki potencjał (i nadzieje na wzrosty) są związane z rynkiem inteligentnego domu. Według ABI Research jego wartość wzrośnie ponad dwukrotnie do 2022 r., sięgając 123 mld dol. Zdaniem analityków kluczowa dla rozwoju tego rynku jest również współpraca między dostawcami.
Podobne aktualności
Po co ludziom smart home
Konsumenci wskazują, co najbardziej motywuje ich do zakupu rozwiązań inteligentnego domu.