Grupa Nice kupiła 100 proc. udziałów w Fibar Group. Jest to polski producent systemu smart home Fibaro. Wartość sfinalizowanej transakcji opiewa na ćwierć miliarda złotych.

Marka Fibaro weszła na rynek w 2010 r. Została stworzona w całości w Polsce, u nas też jest rozwijana i produkowana – zarówno siedziba, jak i fabryka firmy znajdują się w Poznaniu. Razem z odziałem badań i rozwoju w Zielonej Górze Fibaro zatrudnia ok. 400 pracowników. Jej produkty są dostępne w ponad 100 krajach.

Polski potentat smart home dostarcza m.in. centrale zarządzające automatyką budynkową, rozmaite sensory (ruchu, zalania, dymu itd.), urządzenia do zarządzania dostępem oraz oprogramowanie.

Nice to międzynarodowa grupa z siedzibą we Włoszech, zajmująca się automatyką i rozwiązaniami bezpieczeństwa dla domu (automatyka do bram, garaży, rolet przeciwsłonecznych, systemów parkingowych, alarmowych itp.). Ma 30 oddziałów oraz 12 fabryk. W 2017 r. wartość jej eksportu wyniosła 325 mln euro (ponad 90 proc. przychodów grupy).

Maciej Fiedler, założyciel i CEO Fibar Group, uważa że przejęcie umożliwi dalszy rozwój systemu smart home i rozwiązań IoT polskiej firmy, nad którymi pracuje zielonogórski ośrodek R&D.

"Poszukiwaliśmy inwestora, który nie tylko pozwoli marce Fibaro dalej rozwijać się w zaplanowanym przez nas kierunku, ale również zapewni nam środki na dalsze badania i sam skorzysta z naszego zaawansowanego technologicznie know-how. Wzbogaci to również portfolio produktów obu firm." – wyjaśnia szef grupy.

Dzięki przejęciu Fibaro poszerzy sieć dystrybucji i uzyska "olbrzymią", jak to określa, inwestycję w działy R&D i produkcję. Firma zapowiada zaoferowanie jeszcze bardziej zintegrowanych rozwiązań inteligentnego domu. Przekonuje, że odpowiada to aktualnym oczekiwaniom klientów, którzy poszukują jak najbardziej kompleksowych i zintegrowanych systemów z dziedziny automatyki domowej.

Największa jak dotąd akwizycja w branży smart home działającej od lat 90-tych grupy Nice pokazuje, jak wielki potencjał (i nadzieje na wzrosty) są związane z rynkiem inteligentnego domu. Według ABI Research jego wartość wzrośnie ponad dwukrotnie do 2022 r., sięgając 123 mld dol. Zdaniem analityków kluczowa dla rozwoju tego rynku jest również współpraca między dostawcami.