Wartość rynku Enterprise Application Software w Polsce w 2018 r. wzrosła o 7,5 proc., do poziomu 263,3 mln dol. – według raportu IDC „Poland Enterprise Application Market Shares, 2018: 2019 Update".

Duży wpływ na sytuację branży miały zmiany w przepisach prawnych, m.in. wprowadzenie obowiązku przesyłania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) przez mikroprzedsiębiorców, wejście w życie rozporządzania o ochronie danych osobowych (RODO) a także sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych w formie elektronicznej. Aby przystosować przedsiębiorstwa do nowych procesów, wiele firm musiało wymienić lub zakupić nowe programy, co przełożyło się na wzrost przychodów ze sprzedaży systemów finansowo-księgowych.

Wiktor Markiewicz, Senior Research Analyst, IDC Polska, wskazuje na duży potencjał sektora MŚP.

– Trend przechodzenia na rozwiązania chmurowe jest widoczny zwłaszcza w małych i średnich firmach. Poziom nasycenia tymi systemami jest znacznie niższy niż w segmencie dużych przedsiębiorstw, co stwarza spory potencjał biznesowy dla dostawców, którzy mają doświadczenie i ugruntowaną pozycje na rynku MŚP – komentuje Wiktor Markiewicz, Senior Research Analyst, IDC Polska.

W jego ocenie oferowanie rozwiązań łatwych w konfiguracji, które będą rozwijać się wraz z biznesem klienta oraz inwestowanie w rozwój produktów zgodnie z najnowszymi trendami, takimi jak mobilność, chmura, internet rzeczy, przemysł 4.0 czy BI to klucz do sukcesu dla dostawców aplikacji biznesowych na naszym rynku.

SAP i Comarch na topie

Pod względem wielkości udziałów w ujęciu wartościowym w polskim rynku ERP liderem jest SAP (38,3 proc.), a za nim plasuje się Comarch (20,2 proc.).

Krakowska firma zachowuje pozycję największego polskiego dostawcy systemów ERP na krajowym rynku. Jako jedyna w pierwszej trójce dostawców rozwiązań Enterprise Application Software, zwiększyła swoje udziały w tym segmencie, przebijając poziom 20 proc. wartości rynku.
 
W segmencie małych i średnich przedsiębiorstw (do 499 pracowników) Comarch jest numerem 1. Według danych IDC firma ma prawie 30 proc. udziału w tym segmencie rynku.

 

Szybki wzrost chmurowych ERP

W 2018 r. przychody ze sprzedaży systemów ERP w Comarchu wyniosły 260 mln zł i były o 24,5 mln zł wyższe niż w 2017 r. W I poł. 2019 r. sprzedaż wyniosła 127,2 mln zł, co stanowi wzrost o 11 proc. w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku. Sprzedaż produktów chmurowych wzrosła w I poł. br. o 26 proc. i osiągnęła poziom kilkunastu milionów złotych  – podaje krakowska spółka.

Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes zarządu Comarchu i dyrektor sektora ERP, zauważa, że według raportu IDC produkty w modelu cloud nie są pierwszym wyborem polskich przedsiębiorców, ale polska firma kładzie szczególny nacisk na rozwój sprzedaży w modelu usługowym i przenosi wiele swoich rozwiązań do chmury. To jeden z filarów strategii ERP spółki. Obecnie z płatnych wersji systemów Comarchu ERP w modelu cloud korzysta ponad 11 tys. firm.