Polscy pracownicy zasmakowali w home office (i mają nowe wymagania)
Polskie firmy stoją w obliczu nowych oczekiwań pracowników - ponad 80 proc. chce mieć wybór miejsca pracy, a dwie trzecie liczy, że firma sfinansuje im home office. Ludzie wskazują też, w co przedsiębiorca powinien inwestować.
Pandemia fundamentalnie zmieniła sposób wykonywania pracy i oczekiwania pracowników.
Przyszłość pracy jest elastyczna – wynika z badania Cisco „Workforce of the Future”. Polskim pracownikom najwyraźniej spodobał się tryb pracy zdalnej i oczekują, że firmy zapewnią im większy komfort wykonywania obowiązków na stałe.
Otóż 83 proc. pracowników biurowych chce mieć możliwość wyboru miejsca, w którym wykonuje obowiązki. Oczekuje też, że firma da im wolną rękę w zarządzaniu czasem pracy, nawet gdy biura są otwarte. Trzy czwarte (74 proc.) ankietowanych chce kontynuować pracę w swoich zespołach, mimo ich rozproszenia.
Na liście oczekiwań zatrudnionych jest też szybsze podejmowanie decyzji przez górę – 69 proc. chce, by decyzje nadal zapadały w takim tempie jak na początku pandemii.
Jakich inwestycji oczekują pracownicy
Przed lockdownem tylko 5 proc. uczestników badania przez większość czasu pracowała zdalnie. Wskutek pandemii nastąpił więc zasadniczy nie tylko organizacyjny, ale też mentalny przełom – teraz pracy z dowolnego miejsca domaga się przytłaczająca większość.
Co to oznacza dla inwestycji w technologie informatyczne?
„Ponieważ coraz śmielej stosujemy w firmach model pracy hybrydowej, technologia do współpracy, wykorzystująca m.in. sztuczną inteligencję, czujniki środowiskowe i zaawansowaną analitykę ma kluczowe znaczenie dla utrzymania łączności i produktywności zespołów w każdej lokalizacji, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa” – uważa Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.
Pracownicy zapytani o to, jakie podjęliby decyzje na miejscu szefa firmy, twierdzą, że w pierwszej kolejności wprowadziliby zmiany dotyczące pracy zdalnej:
• 85 proc. zapewniłoby skuteczną komunikację i współpracę pomiędzy pracownikami.
• Tyle samo ankietowanych (85 proc.) wskazuje na konieczność zapewnienia każdemu członkowi zespołu technologii niezbędnej do wykonywania obowiązków w domu na takim samym poziomie, jak w biurze.
• 81 proc. podjęłoby decyzję o zwiększeniu liczby szkoleń w zakresie umiejętności cyfrowych.
Narzędzia cyfrowe pożądane w 2021 r.
Na pytanie o to, na czym pracodawcy powinni skoncentrować się tworząc budżet na 2021 r., na pierwszym miejscu znalazły się odpowiedzi dotyczące inwestycji w technologie tworzące bezpieczniejsze miejsca pracy, a następnie w innowacje zwiększające wydajność pracowników.
Firma ma kupić sprzęt i więcej płacić za pracę
Technologiczne oczekiwania pracowników w związku z home office mają też swój aspekt finansowy. Według badania Click Meeting 64 proc. polskich pracowników chce, żeby pracodawca dofinansowywał im internet, krzesła, biurka lub inny sprzęt niezbędny do wykonywania obowiązków w domowym zaciszu. Z kolei 36 proc. w związku z pracą zdalną życzy sobie większych zarobków.
O tym, że większość pracowników woli nie płacić za sprzęt używany w domu z własnej kieszeni (czemu trudno się dziwić) świadczy też wynik badania pracuj.pl – 77 proc. ankietowanych uważa, że dofinansowanie przez firmę narzędzi do home office (sprzęt IT, meble) to ważny atut pracodawcy. W home office nawet po pandemii chce pracować 87 proc.
Obowiązek wyposażenia domowego biura w sprzęt przez pracodawcę i pokrycia kosztów jego funkcjonowania przewiduje zresztą nowelizacja kodeksu pracy. Jeśli przejdzie, w obliczu oczekiwań pracowników (i nowych obowiązków pracodawców) można spodziewać się kolejnego impulsu zakupowego urządzeń do domowych biur. Firmy serwisowe też będą zapewne mieć więcej zajęcia w domach.
Zmienić kulturę pracy
Przełom na rynku pracy nie sprowadza się jedynie do technikaliów. Przemysław Kania z Cisco zwraca uwagę na znaczenie nowego podejścia przedsiębiorców do organizacji i kultury pracy.
„Pracownicy chcą większej elastyczności, zespoły są bardziej rozproszone, co z kolei sprawia, że kultura organizacyjna oraz wzajemne zaufanie mają większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej”– twierdzi szef firmy.
Z badania Cisco wynika, że w miarę jak liderzy zwiększali zaufanie do swoich pracowników, następowały pozytywne zmiany na polu harmonii pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym. Otóż 40 proc. ankietowanych miało poczucie, że zwierzchnicy bardziej im ufają.
Ankietowani przyznają także, że technologia do współpracy i umiejętności cyfrowe stanowią solidną podstawę dla odporności i rozwoju biznesu. Pracownicy są zgodni co do tego, że liderzy muszą skoncentrować się na inwestycjach w technologie, aby stymulować zmiany oraz zaspokajać potrzeby, które dotyczą ich biznesu.
Badanie Cisco „Workforce of the Future” zostało przeprowadzone wśród pracowników biurowych z 12 krajów regionie EMEAR, w tym z Polski. Grupa polskich respondentów liczyła ponad 1 tys. osób. Badanie zostało przeprowadzone latem 2020 r.
Podobne aktualności
Tylko 2 proc. polskich firm jest dobrze chroniona przed cyberzagrożeniami
92 proc. organizacji zapewnia, że chce zwiększyć budżet na cyberbezpieczeństwo.
TD Synnex dystrybutorem odnawianego sprzętu Cisco
Już 51 proc. firm z kanału sprzedaży twierdzi, że oferuje programy recyklingu lub odbioru w gospodarce o obiegu zamkniętym - według badania.