Tylko 5 proc. polskich przedsiębiorstw można zakwalifikować do liderów transformacji cyfrowej — takie są wyniki badania Dell Technologies Digital Transformation Index, które miało na celu analizę działań podejmowanych przez średnie i duże firmy, zmierzających do realizacji nowych modeli dojrzałości cyfrowego przedsiębiorstwa. Ale jest i dobra wiadomość: tylko 3 proc. badanych przedsiębiorstw znalazło się w grupie „opóźnionych”. 

„Liderzy” to w badaniu Dell Technologies firmy, które traktują różne formy cyfrowej transformacji jako element swojego DNA. Po nich producent wyodrębnia grupę „ostrożnych”, czyli firm, które ostrożnie i stopniowo przeprowadzają transformację cyfrową, opracowują plany i dokonują inwestycji z myślą o przyszłości. Do niej zalicza się 37 proc. polskich respondentów badania. Z kolei „śledzącymi” (31 proc.) nazwano przedsiębiorstwa, które dopiero zaczynają tworzyć plany w tym zakresie. Ostatnia grupa to wspomniani już „opóźnieni” – nie mają planów wdrażania technologii cyfrowych ani nie inwestują w takie technologie.

Mówiąc o przeszkodach dla procesu cyfrowej transformacji, badane przedsiębiorstwa wskazywały na: zmiany w ustawodawstwie i przepisach, brak budżetu i zasobów , nadmiar informacji, brak wsparcia ze strony kierownictwa,  brak spójnej strategii i wizji transformacji cyfrowej. Mimo to planują inwestycje. Przede wszystkim w cyberzabezpieczenia (na to wskazało 69 proc. ankietowanych), środowiska chmurowe (46 proc.), technologie IoT i flashowe (po 38 proc.). Co ciekawe 37 proc. zamierza inwestować w technologie VR i AR.

Badanie przeprowadziła firma analityczna Vanson Bourne, latem 2018 r. Metoda: ankiety wśród 100 menedżerów polskich przedsiębiorstw (dużych i średniej wielkości).