Aż 71 proc. kobiet pracujących w branży IT dostało podwyżkę w ciągu ostatniego roku, choć z obecnych zarobków zadowolona jest nieco ponad połowa z nich (56 proc.) – według raportu No Fluff Jobs.

Aż 40 proc. pań awansowało, natomiast 42 proc. zmieniło pracę (w tym 61 proc. juniorek).

Przygoda z IT dla większości ankietowanych zaczęła się od przebranżowienia (42,8 proc.). Co ciekawe, wśród matek ten wskaźnik jest wyższy (52 proc.).

Niemal o połowę mniej kobiet w IT (22,6 proc.) weszło do branży w związku ze studiami kierunkowymi. Jednak zdecydowana większość (76 proc.) przebranżowiła się do IT w wyniku samodzielnej nauki.

Co czwarta kobieta w IT zarabia 4,5–7 tys. zł netto

Najwięcej kobiet w branży IT w Polsce (27,5 proc.) zarabia 4,5-7 tys. zł netto. Co piąta otrzymuje wynagrodzenie w przedziale 7-9,5 tys. zł netto, a kolejne 15 proc. od 9,5 tys. do 12 tys. zł netto.

Najwyższe zarobki odnotowano w Holandii, gdzie specjalistki IT deklarowały, że 27 proc. z nich zarabia w przeliczeniu 9,5-12 tys. zł, 23 proc. od 12 do 14 tys. zł, 17 proc. od 14 do 16,5 tys. zł, a 12 proc. od 16,5 do 19 tys. zł.

Najwięcej najniższych pensji było na Ukrainie: 15 proc. kobiet w IT zarabia zaledwie od 1 do 2,5 tys. zł, a 26 proc. od 2,5 do 4,5 tys. zł. 

„Dla poszukujących nowego zatrudnienia wiedza o zarobkach jest kluczowa w ofertach. Z badania wynika, że aż 94,5 proc. kobiet uważa, że widełki wynagrodzenia to ważny element ogłoszeń o pracy” – twierdzi Paulina Król, Chief People and Operations Officer w No Fluff Jobs.

Panie są wciąż niżej wynagradzane niż mężczyźni

Kobiety z branży z Polski, Ukrainy, Węgier, Czech i Holandii mają średnio o 13 proc. niższą pensję niż mężczyźni. Co ciekawe, najlepsza sytuacja jest w Polsce, gdzie specjalistki IT zarabiają o 4,2 proc. mniej niż panowie.

Największe wyzwania dla kobiet w IT w 2022 r. 

Polki odpowiadając na pytanie dotyczące największych wyzwań zawodowych w ub.r. najczęściej wymieniały: dbanie o samopoczucie i radzenie sobie ze stresem (43 proc.), spadek motywacji (42 proc.) i zmieniająca się sytuacja gospodarcza na świecie (26 proc.).

Jakie specjalizacje wybierają Polki

Testing (15 proc.), Project Management (10 proc.) i UX/UI (8 proc.) to najpopularniejsze specjalizacje, w jakich pracują kobiety w IT.

Programistek jest ok. 21 proc., najczęściej pracują w Backendzie (blisko 9 proc.).

Wśród kandydatek, które dopiero myślą o wejściu do branży, dominują te wiążące swoją przyszłość z testowaniem (16 proc.), a kolejne najczęściej wybierane specjalizacje to Frontend (15,4 proc.) i UX/UI (15,2 proc.).

„Testing i Project Management stanowią często bardzo dobry punkt wejścia do branży, bo umiejętności wymagane w tych specjalizacjach można zyskać wcześniej także poza IT” – twierdzi Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs.

Kompetencje najbardziej potrzebne w branży

Trzy najważniejsze kompetencje, które są potrzebne w branży według polskich specjalistek to:

umiejętność rozwiązywania problemów (77,4 proc.), pracy zespołowej (73,9 proc.) i umiejętności analityczne (63 proc.).

Następne w kolejności są: krytyczne myślenie (45,6 proc.), umiejętności prezentacji i autoprezentacji (31 proc.), asertywność i umiejętności negocjacyjne (30 proc.), inteligencja emocjonalna (29,5 proc.).

W jaki sposób Polki w IT zdobywają wiedzę branżową? Według odpowiedzi badanych: na kursie lub szkoleniu (50,7 proc.), webinarach (41,6 proc.), bootcampie (18,2 proc.), uczą się od znajomych (18,2 proc.), na studiach podyplomowych (17,8 proc.), w programie mentorskim (15,3 proc.).

——————————————-

Badanie do raportu „Kobiety w IT 2023” przeprowadzono metodą CAWI 16.01–21.02.2023 r. na grupie 4651 respondentek z 5 krajów: Polski, Węgier, Ukrainy, Czech i Holandii, zarówno specjalistek IT, jak i kandydatek, które szukają pierwszego zatrudnienia lub są w trakcie nauki. Polki stanowiły 2631 respondentek.