Polacy nie spieszą się z wymianą swoich smartfonów na nowe. Otóż 29 proc. respondentów ma swój telefon od ponad 2 lat, a kolejnych 36 proc. używa go od roku do dwóch lat – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Huawei Consumer Business Group Polska.

Co czwarty Polak kupił swoją komórkę w okresie minionych 6 – 12 miesięcy, a 7 proc. ma zupełnie nowe telefony – zakupione najwyżej pół roku temu.

Aż 64 proc. ankietowanych wymienia swojego smartfona dopiero wtedy, gdy jest to konieczne, np. kiedy jest już zużyty.  

Co ciekawe, najbardziej przywiązani do swoich urządzeń są młodzi ludzie w wieku do 24 lat (71 proc. osób w tej grupie wymienia urządzenie dopiero, gdy jest zużyte), a najmniej – osoby między 35 a 49 rokiem życia – 56 proc.

Niespełna co trzeci ankietowany zmienia telefon regularnie, zanim ulegnie zużyciu. Jedynie 5 proc. twierdzi, że czyni to często, nawet gdy tego nie potrzebuje, np. kiedy pojawia się nowy modny model. Zatem sam fakt premiery nowego smartfona zachęca do jego zakupu niewielu użytkowników.

Wolą tańszy sprzęt

Większość Polaków (60 proc.) nie wydało na swojego smartfona więcej niż 2 tys. zł. Wybrali sprzęt w cenie do 1 tys. zł (27 proc.) lub pomiędzy 1 tys. zł a 2 tys. zł (33 proc.).

Zakupu urządzenia wartego między 2 tys. a 3 tys. zł dokonało 16 proc. ankietowanych, a 3 tys. do 4 tys. zł – 8 proc. Na model za 4 tys. – 5 tys. zł zdecydowało się jedynie 5 proc. pytanych.

Sprzęt z najwyższej półki, w cenie od ok. 1 tys. dol. w górę., interesuje w sumie tylko kilka proc. klientów. Smartfona za 5 tys. – 7 tys. zł  kupi 5 proc. pytanych, a za więcej niż 7 tys. zł – jedynie 2 proc.

Cena i bateria najważniejsze, wygląd jest mniej istotny

Co nie zaskakuje, cena ma największe znaczenie przy wyborze smartfona przez nabywców (66 proc. wskazań).

Istotne dla ankietowanych są jednak także: czas pracy baterii (57 proc.), marka producenta (51 proc.), możliwości aparatu (42 proc.) i jakość ekranu (42 proc.).

Zdecydowanie mniej osób kieruje się wyglądem urządzenia (28 proc.), opiniami innych użytkowników (26 proc.) i znajomych (18 proc.). Sposób ładowania i wodoszczelność są istotne odpowiednio dla 14 proc. i 13 proc. ankietowanych.

Znaczenie dobrej baterii przy wyborze smartfona odzwierciedlają dane, iż 65 proc. pytanych Polaków twierdzi, że musi ładować swój telefon przynajmniej raz dziennie, co czwarty robi to co drugi dzień, a zaledwie 9 proc. użytkowników ma ten komfort, że rzadziej sięga po ładowarkę. W dodatku prawie 40 proc. badanych uważa, że ładuje swój smartfon zbyt często. Z ankiet wynika jednak także, że osoby z mniejszym budżetem mają niewygórowane oczekiwania w kwestii czasu pracy urządzenia na baterii.