Polacy wolą coraz droższe smartfony. 60 proc. ma nowy sprzęt
Prawie 40 proc. ma smartfona za więcej niż 1 tys. zł, a 60 proc. używa sprzętu, który ma najwyżej 1,5 roku – wynika z badania.
Polacy coraz częściej wybierają droższe modele. Widać zainteresowanie wynajmem sprzętu – wynika z badania.
Już 37 proc. pytanych Polaków ma smartfona wartego więcej niż 1 tys. zł. To o 10 pkt proc. więcej niż w 2019 r. – według raportu Digital Care. Najwięcej osób z najdroższymi smartfonami wartymi powyżej 1 tys. zł, bo 45 proc., jest w najmłodszej badanej grupie wiekowej 18-29 lat. Ci młodzi ludzie najczęściej posiadają też najdroższe urządzenia (w cenie powyżej 2 tys. zł).
Dane wskazują również, że mimo pandemii i inflacji częściej kupowany jest nowy sprzęt. Większość respondentów – 60 proc. – korzysta ze smartfona, który ma najwyżej 1,5 roku. To wzrost o ponad 10 pkt proc. wobec 2019 r.
Blisko co trzeci pytany na co dzień korzysta z więcej niż jednego smartfona (28 proc.), zwłaszcza osoby w wieku 40-49 lat (32 proc.).
W szufladach zalega sporo nieużywanego sprzętu – ponad połowa Polaków trzyma w nich co najmniej dwa stare telefony.
Tylko 12 proc. ma iPhone’a
Polscy respondenci najczęściej mają sprzęt z Androidem (86 proc.). Jedynie 12 proc. posiada telefon z iOS. Głównie są to osoby młode.
82 proc. wymienia smartfona co dwa lata lub rzadziej, ale ponad 40 proc. badanych chciałoby to robić częściej.
Dlaczego ludzie chcą nowego smartfona
Głównym powodem wymiany telefonu jest awaria starego urządzenia (44 proc.) lub jego zniszczenie (36 proc.), a także brak wsparcia technicznego producenta (25 proc.).
Blisko jedna trzecia (31 proc.) decyduje się na innego smartfona wtedy, kiedy otrzyma nową, atrakcyjną ofertę.
Mniej niż 20 proc. kupiło swój telefon w e-sklepie
Badani najczęściej kupowali swoje telefony u operatorów komórkowych (33 proc.), w stacjonarnych sklepach z elektroniką (26 proc.) oraz na Allegro (13 proc.) i innych sklepach internetowych (6 proc.).
Smartfon jako usługa. Coraz więcej sprzętu jest najmowana
Blisko połowa nabywców płaci za smartfona jednorazowo, a druga połowa korzysta z możliwości rozłożenia płatności w czasie – dolicza je do abonamentu u operatora, korzysta z rat 0 proc., wynajmu lub leasingu.
Widać spore zainteresowanie najmem. W sieci iMad, należącej do grupy Digital Care, co trzeci telefon jest wynajmowany – twierdzi przedstawiciel firmy. W tym 41 proc. tych urządzeń używają konsumenci, 37 proc. osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, a 22 proc. średnie i duże firmy – wg danych resellera Apple’a.
Najczęściej wynajmowane są smartfony (71 proc.), rzadziej laptopy (20 proc.) i tablety (5 proc.), ale także smartwatche (3 proc.).
Wśród korzyści z najmu pytani wymienili na 1 miejscu możliwość wymiany urządzenia na nowsze w trakcie trwania umowy (70 proc.).
Większość lubi dodatki
Już 58 proc. respondentów korzysta ze słuchawek bezprzewodowych, smartwatcha ma 38 proc., a 22 proc. inteligentną opaskę zintegrowaną ze smartfonem.
Zaledwie 1 proc. integruje swój smartfon z samochodem i z telewizorem, a 4 proc. korzysta z AirTaga.
Podobne aktualności
Tylko 20 proc. polskich firm odnawia sprzęt IT i ponownie go używa
W firmach w Polsce jest 6,2 mln laptopów, 8 mln desktopów i 9,2 mln smartfonów. Wymagania ESG mogą zwiększyć zainteresowanie najmem i odnawianiem sprzętu.
Chcieliby, a boją się
Ponad połowa respondentów Smart Barometru przeprowadzonego na zlecenie Digital Care jest zainteresowana zakupem odnowionego smartfona. Mają jednak obawy.
Firma z Singapuru przejmuje w Polsce
Dzięki przejęciu wejdzie na cztery nowe rynki w regionie EMEA.