Polacy są w europejskiej czołówce elektronicznych zakupów – wynika z pierwszej edycji badania „Masterindex – ogólnoeuropejskie trendy w handlu elektronicznym i nowych metodach płatności” przeprowadzonego w Polsce i 22 innych europejskich krajach.

9 proc. badanych z naszego kraju deklaruje, że korzysta z e-sklepów codziennie lub prawie codziennie. To najwyższy wynik w Europie (ex aequo z Litwinami), wyraźnie powyżej europejskiej średniej, która jest na poziomie 6 proc. Najwięcej ankietowanych dokonuje zakupów w sieci raz w miesiącu – w Polsce to 25 proc. badanych, przy średniej europejskiej na poziomie 23 proc.

Najczęściej kupowanymi przez Polaków w sieci towarami są ubrania i obuwie, sięga po nie 51 proc. badanych. Na drugim miejscu są książki, kupowane przez 35 proc. klientów e-sklepów, na trzecim elektronika, którą zamawia on-line 33 proc. uczestników badania z naszego kraju. Następnie są kosmetyki (30 proc.), sprzęt AGD i wyposażenie wnętrz (29 proc.). Zakupy spożywcze przez internet robi 17 proc. badanych Polaków, tyle samo ile wynosi średnia europejska. Rzadziej kupujemy w sieci usługi turystyczne. 17 proc. Polaków rezerwuje w ten sposób hotele (30 proc. Europejczyków), a 14 proc. bilety kolejowe lub lotnicze (29 proc. w Europie).

Przy zakupach online Polacy najchętniej korzystają z przelewów bankowych, bez względu na to, czy kupują i płacą za pomocą komputera (68 proc. wskazań) czy telefonu (48 proc.). 21 proc. robiących zakupy za pomocą smartfona używa aplikacji bankowości mobilnej, 15 proc. kart płatniczych a 9 proc. mobilnych portfeli cyfrowych. Wybierając metodę płatności online polscy konsumenci zwracają uwagę przede wszystkim na jej szybkość (35 proc.) i wygodę (34 proc.). W przeciwieństwie do kupujących z innych krajów, rzadziej wskazują na kwestie bezpieczeństwa – 19 proc. przy średniej europejskiej na poziomie 30 proc.