Polacy chcą kupować na portalach zbiorowych zakupów nie tylko usługi, lecz także produkty – twierdzą analitycy. Jednak nie każdy powód obniżki w równym stopniu skłania do zakupów. W niektórych kategoriach znacznie lepszym pretekstem okazuje się promocja z okazji urodzin marki niż np. premiera nowej marki.

Jeśli chodzi o rozpoznawalność serwisów, większość respondentów zna Groupona (83 proc.) i Grupera (54 proc.). W czołówce są także Mydeal (35 proc.) i Citeam (33 proc.). Rynek jest rozdrobniony – 10 serwisów ma rozpoznawalność na poziomie 10 proc. lub więcej.

Serwisy grupowych zakupów najczęściej prezentują oferty wysyłając e-maile, jednak na znaczeniu zyskują portale, publikujące informacje z różnych źródeł (agregatory ofert). Na topie w tym segmencie jest Grupeo. Analitycy spodziewają się, że wraz z rosnącą liczbą ofert coraz więcej osób będzie korzystało z agregatorów. Są one popularniejsze wśród użytkowników znających wiele serwisów i kupujących częściej. Z badania wynika ponadto, że zakupy grupowe to dobry sposób na promocję nowych produktów i usług.

 – Zakupy grupowe w Polsce mają ogromny potencjał
– mówi Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia – Osoby, które już z nich korzystają, deklarują, że w przyszłości będą kupowały częściej oraz że zdecydują się na nowe kategorie. Oczekują jednak, że w sprzedaży pojawi się więcej produktów.
 
Badanie zostało zrealizowane na ogólnopolskiej próbie internautów (1000 osób) w lipcu 2011 r. wspólnie przez ARC Rynek i Opinia (ankiety internetowe) oraz IRC (badanie online buzz).