Microsoft przełożył z 1 marca br. na 14 marca br. termin największej od dekady podwyżki cen pakietów Microsoft 365 i Office 365.

Wyjaśnia zmianę „wysokim zapotrzebowaniem” na migrację klientów na platformę New Commerce Experience. Stąd zaoferował „przejściowy okres prolongaty”, w którym można wystawiać faktury z cenami lutowymi, jeżeli transakcje zostaną zgłoszone do 14 marca do godz. 17 czasu pacyficznego w USA (3 w nocy 15 marca w Polsce).

Według firmy dodatkowe 2 tygodnie to czas dla partnerów na dostosowanie procesów biznesowych do zmian. Przypomnijmy, że nowe ceny ogłoszono pół roku temu. Pójdą w górę o 1 – 4 dol. za stanowisko w zależności do pakietu.

„Przewidujemy, że partnerzy Microsoftu nie wykorzystają okresu prolongaty w celu zwiększenia popytu na te oferty” – dodaje koncern.

Dodatkowo w czerwcu br. zostanie wprowadzona 20 proc. opłata przy wyborze miesięcznego planu subskrypcji, co ma zachęcić klientów do zawierania rocznych umów. To wzbudziło największą krytykę partnerów. Według CRN USA alarmowali, że dopłata za miesięczny plan i popychanie użytkowników w kierunku dłuższych umów jest sprzeczna z elastycznością usług chmurowych.

Klienci lubią swobodę

Zwracano uwagę, że dopłata będzie miała negatywny wpływ na klientów, gdyż niemało z nich w niepewnych czasach woli zobowiązania na krótki okres, co zapewnia większą swobodę w zwiększaniu i zmniejszaniu liczby licencji w zależności od potrzeb.

CEO amerykańskiego resellera Axiom zainicjował akcję przeciwko podwyżkom, zamieszczając w ub.r. petycję przeciwko 20 proc. stawce. Podpisało ją dotąd 1,9 tys. osób.

W Polsce według ankiety przeprowadzonej przez CRN.pl 75 proc. respondentów podpisałoby petycję przeciwko podniesieniu stawek za M365 i O365.

Rodney Clark, szef kanału partnerskiego Microsoftu, broni nowego modelu licencyjnego. „Ogólnie rzecz biorąc za miesięczny plan subskrypcji zawsze płaci się więcej. Z kolei wydłużenie subskrypcji na rok zazwyczaj przynosi dodatkowe korzyści” – utrzymuje dyrektor (szerzej na ten temat piszemy tutaj).

Wdrożenie NCE i zmiany cen skłoniły szefa Axiom do rozważenia współpracy z Google’m jako dodatkowym vendorem.

„To otworzyło mi oczy. Zrozumiałem, że musimy zadbać o jakąś alternatywę. Jeśli będziemy polegać tylko na Microsofcie, a oni nagle zrobią zwrot o 180 stopni, co moim zdaniem w pewnej mierze już się wydarzyło, to będzie po nas” – komentuje Bobby Guerra wg CRN USA.

Podwyżki ceny pakietów M365 i O365
M365 Business Basic – wzrost z 5 do 6 dol. na użytkownika miesięcznie.
M365 Business Premium z 20 do 22 dol.
Office 365 E1 z 8 do 10 dol.
Office 365 E3 z 20 do 23 dol.
Office 365 E5 z 35 do 38 dol.
M365 E3 z 32 do 36 dol.