W grudniu br. UKE przedstawił wyniki kontroli 104 tabletów, dostępnych na polskim rynku (pisaliśmy o tym tutaj). Okazało się, że 55 proc. z nich nie spełnia wymagań formalnych i technicznych (co powoduje np. zakłócenia w pracy innych urządzeń). Według przedstawiciela urzędu większość marek szybko usunęła jednak wskazane problemy, stąd odsetek sprzętu zgodnego z normami (spośród sprawdzonych modeli) wynosi już 87 proc.

– Jedynie w przypadku kilku urządzeń musieliśmy nakazać wycofanie ich z rynku, a w trzech przypadkach producenci sami zdecydowali o tym, że nie będą dalej sprzedawać skontrolowanych tabletów, ponieważ nie są w stanie usunąć wad – twierdzi Jacek Strzałkowski, rzecznik Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Nie podaje, jakie firmy zdecydowały się na taki krok.

Newseria informuje, że w pierwszym półroczu 2013 r. sprzedaż tabletów wzrosła o ponad 141 proc. w porównaniu z ub.r., a prognozowana sprzedaż w całym br. może wynieść nawet 1,1 mln sztuk.

UKE skoncentrował się głównie na tabletach z niższej półki, na które w Polsce jest największy popyt. Kontrola wymagań administracyjnych polegała na sprawdzeniu dokumentów, jakie powinny być dołączone do urządzenia (instrukcja obsługi, deklaracja producenta o spełnianiu norm technicznych, informacja umożliwiająca identyfikację kraju, w którym urządzenie może być używane, informacja o sieci publicznej, do której urządzenie może być podłączone, umieszczenie znaku CE).

W ramach kontroli technicznej oceniano, czy tablet w chwili, kiedy działa i jest podłączony do zasilania, nie powoduje zaburzeń w sieci.

 

Będzie kolejna wielka kontrola

Tym razem Urząd Komunikacji Elektronicznej weźmie pod lupę operatorów telekomunikacyjnych i oferowane przez nich usługi. Zebrane informacje będą prezentowane w postaci tabeli dostępnej online (na stronie firmy albo UKE), a w przyszłości w specjalnej porównywarce dla konsumentów.

Usługi telekomunikacyjne mają być opisywane tak dokładnie, jak skład produktów spożywczych lub koszty kredytów. Operator będzie musiał informować o takich wskaźnikach jak: prędkości transmisji danych, opóźnienia pakietów danych, jakość połączenia głosowego, statystyki dotyczące połączeń przerwanych i skuteczności połączeń telefonicznych.

Pierwsza kampania pomiarowa ma rozpocząć się w 2014 r. Operatorzy zobowiązali się przekazywać do UKE wyniki badań dwa razy w roku.