W IV kw. ub.r. dostawy na światowy rynek smartfonów spadły o 5,6 proc. (czyli o ok. 25 mln szt.), do 408 mln szt. – ustalił Gartner. To pierwszy spadek rok do roku, odkąd firma badawcza zaczęła śledzić światowy rynek smartfonów w 2004 r.

Analityk wskazuje dwie zasadnicze przyczyny dołka.

Po pierwsze, coraz mniej użytkowników wymienia klasyczne komórki na smartfony, ze względu na niską jakość tanich modeli. Część z nich woli w związku z tym kupić nowy, zwykły telefon komórkowy z wyższej półki.

Po drugie, rozciąga się w czasie cykl wymiany urządzeń przez aktualnych użytkowników smartfonów. Korzystają oni z nich dłużej, bo mają wysokie wymagania co do nowego sprzętu, a ten najwyraźniej rzadziej niż kiedyś spełnia te oczekiwania.

Do spadków przyczynił się również mniejszy popyt na sprzęt liderów: Samsunga, u którego nadal większość sprzedawanych modeli to urządzenia ze średniej i dolnej półki oraz Apple'a, który wydłużył cykl dostaw nowego iPhone'a z uwagi na niedobór komponentów w ub.r.

Największymi zwycięzcami minionego kwartału są natomiast Huawei i Xiaomi, które osiągnęli roczny wzrost dostaw większy odpowiednio 7,6 proc. i 79 proc.

W całym 2017 r. sprzedaż smartfonów do użytkowników końcowych wyniosła 1,5 mld szt, co oznacza wzrost o 2,7 proc. w porównaniu z  2016 r. Huawei zwiększył swój udział w ub.r., nadal zyskując do Apple'a. Ale dalszy wzrost tej marki zależy zdaniem analityków od zdobywania przez chińską firmę udziałów w Azji oraz USA.

 

Dostawy smartfonów na światowy rynek w IV kw. 2017 r.

Producent Dostawy w IV kw. 2017 r. (mln szt.) Udział w rynku w IV kw. 2017 r. (%) Dostawy w IV kw. 2016 r. (mln szt.) Udział w rynku w IV kw. 2016 r. (%)
Samsung 74,0266 18,2 76,7826 17,8
Apple 73,1752 17,9 77,0389 17,8
Huawei 43,887 10,8 40,8037 9,4
Xiaomi 28,1878 6,9 15,7513 3,6
Oppo 25,6601 6,3 26,7047 6,2
Inni 162,9088 39,9 195,0591 45,1
Razem 407,8454 100.0 432,1403 100

Źródło: Gartner