Drugi kwartał 2022 r. nie zapisze się najlepiej w historii Meta Platforms (jak od ub.r. nazywa się korporacja, do której należy Facebook). Po raz pierwszy firma zarządzająca największym na świecie portalem społecznościowym odnotowała spadek przychodów w ujęciu rok do roku – wprawdzie jedynie o 1 proc. (28,82 mld dol.), ale zysk netto był niższy już o 36 proc. r/r (6,69 mld dol.). Wynik operacyjny stopniał o 32 proc. (8,36 mld dol.).

W Europie przychody spadły o 11 proc., a w Ameryce Północnej o 3 proc. W sumie w obu regionach Meta osiąga 2/3 obrotów.

Niższe obroty to głównie skutek spadku przychodów z reklam (odpowiadają za 97 proc. przychodów). Facebook wskazuje tutaj na niepewność ekonomiczną i silnego dolara (ale też rosnąca konkurencja, jak TikTok na pewno ma spore znaczenie). Jak się okazało, z reklamami miało kontakt więcej użytkowników niż w ub.r., ale ich średnia cena spadła o 14 proc.

Co więcej, korporacja liczy się z tym, że III kw. br. również będzie słabszy niż w ub.r. i gorszy niż oczekiwali analitycy (prognozuje przychody 26 – 28,5 mld dol.).

Więcej użytkowników

Dobra wiadomość jest jednak taka, że wzrosła liczba codziennych użytkowników platform Meta – w sumie o 4 proc., do 2,88 mld (łącznie dla Facebooka, Instagrama, Messengera i Whatsapp). W przypadku Facebooka wzrost wyniósł 3 proc. – codziennie na portal zagląda na świecie blisko 2 mld osób. Miesięcznie aktywnych użytkowników Facebooka doliczono się w czerwcu br. 2,93 mld (+1 proc. r/r).

Facebook i Instagram będą się zmieniać

Mark Zuckerberg wymienił posunięcia, które mają pomóc Meta w rywalizacji z rosnącą w siłę konkurencją. Według The Verge poinformował, że do końca 2023 r. zamierza podwoić ilość treści z polecanych kont na Facebooku i Instagramie. Obecnie na Facebooku generują one 15 proc. kontentu. Według CEO i założyciela Meta zwiększy się rola narzędzi sztucznej inteligencji, która będzie wyszukiwać i polecać dodatkowe interesujące dla użytkowników treści, co powinno zwiększyć ich zaangażowanie. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu AI do pokazywania filmów TikTok szybko zyskuje użytkowników.

Jak zauważa Mark Zuckerberg, zmienia się sposób korzystania z mediów społecznościowych – ludzie zamiast wchodzić w interakcję w komentarzach na swoim kanale, częściej znajdują interesujące ich treści na swoich kanałach, a następnie wysyłają je do znajomych i wchodzą w interakcje – stwierdza CEO wg The Verge.