Globalne wydatki na usługi IT i biznesowe spadły o 3 proc. r/r w III kw. 2022 r., do 23,2 mld dol. – według ISG Index, raportu opracowanego przez Information Services Group.

To pierwszy dołek odnotowany od IV kw. 2016 r., co wyjaśniono rosnącymi obawami o sytuację gospodarczą, jak też wpływem drogiego dolara.

Dane ISG Index uwzględniają wartość dużych kontraktów usługowych, zawartych na co najmniej rok, na kwotę minimum 5 mln dol. rocznie. Obejmują IaaS, SaaS i usługi zarządzane. W III kw. br. odnotowano łącznie 661 podpisanych umów tego rodzaju (+3 proc. r/r).

Firmy zwlekają z decyzjami

ISG dostrzega niepewność gospodarczą spowodowaną rosnącymi stopami procentowymi, niedoborami energii, zakłóceniami w łańcuchu dostaw i inflacją osłabiającą popyt przedsiębiorstw. Analitycy zapewniają jednak, że popyt pozostaje wysoki i nie zmieniają optymistycznego nastawienia.

„Popyt utrzymuje się na najwyższym poziomie, ale obserwujemy pewne zmniejszenie wydatków, ponieważ przedsiębiorstwa opóźniają podejmowanie decyzji z powodu obaw o gospodarkę” – komentuje Steve Hall, prezes ISG. „Firmy nadal inwestują w trwającą transformację cyfrową, ale zwolniły tempo” – dodaje.

Prezes zauważa, że dostawcy usług odczuwają presję na swoje marże ze względu na rosnącą inflację i wyższe koszty pracy.

Z drugiej strony topniejące marże mogą być korzystne dla przedsiębiorstw, które chcą zoptymalizować koszty.

„Widzimy, że dostawcy reagują większą automatyzacją, większą innowacyjnością i wydajnością” – twierdzi.

Chmura zeszła niżej

Segment XaaS (tak ISG raportuje dane dla chmurowych usług IaaS i SaaS) odnotował pierwszy kwartał spadkowy od początku 2015 r. Przy 10,5 mld dol. wydatki na infrastrukturę chmurową nie zmieniły się w porównaniu z III kw. ub.r., podczas gdy SaaS spadł o 12 proc., do 3,6 mld dol.

Jak wyjaśniono, dołek na XaaS to konsekwencja słabszego popytu na usługi infrastrukturalne świadczone przez czterech chińskich hiperskalerów, na które wpłynęły lockdowny i silny dolar. Wielka trójka z USA: AWS, Microsoft Azure i Google Cloud nadal ciągnie w górę segment, choć i tutaj ISG obserwuje niewielki wzrost.

Ostrożniej z dużymi wdrożeniami

SaaS wyhamował pomimo dużego popytu w takich obszarach, jak zarządzanie usługami IT, HCM, analityka i business intelligence. ISG liczy się tutaj z jeszcze większym spowolnieniem, ponieważ firmy coraz ostrożniej podchodzą do wydatków na duże, złożone wdrożenia.

Więcej outsourcingu IT

Tymczasem wydatki na usługi zarządzane stopniały o 1 proc. r/r, do 9 mld dol. W tym jednakże outsourcing IT urósł o 2 proc., do 6,8 mld dol., podczas gdy outsourcing procesów biznesowych (BPO) spadł o 10 proc., do 2,3 mld dol.

W sumie globalny rynek usług IT i biznesowych wg ISG w kwartałach I-III 2022 r. wzrósł o 11,5 proc. r/r.

Software ciągnie usługi zarządzane

Jak stwierdzono, usługi zarządzane rosną dzięki rekordowemu zapotrzebowaniu na usługi opracowywania i utrzymania aplikacji.

BPO pomimo spadku w III kw. br. odnotowało najlepszy wynik w historii w ciągu dziewięciu miesięcy 2022 r., na czele z usługami branżowymi. Popyt na usługi inżynieryjne utrzymywał się na wysokim poziomie, szczególnie w Europie.

ISG podtrzymuje całoroczną prognozę wzrostu na 2022 r. dla usług zarządzanych (+3,5 proc. r/r), obniżając prognozę XaaS (do +10,5 proc. z +18 proc. r/r).