Phablety wyprzedzą laptopy
W 2015 r. duże smartfony będą częściej kupowane niż komputery przenośne i tablety– twierdzi IDC.
Według prognozy firmy badawczej w 2014 r. światowe dostawy phabletów (smartfonów z ekranem 5,5 – 7 cali) będą bliskie 175 mln szt., wobec 170 mln szt. laptopów. W 2015 r. sprzedaż ma osiągnąć 318 mln szt., czyli znacznie więcej niż tabletów (233 mln szt.). IDC przewiduje, że udział phabletów w rynku smartfonów zwiększy się z 14 proc. w 2014 r. do 32,3 proc. w 2018 r., co oznacza średni roczny wzrost sprzedaży na poziomie 60 proc. w ciągu najbliższych 4 lat. To zdecydowanie najlepszy wynik wśród urządzeń nazywanych „smart connected” (zalicza się do nich jeszcze desktopy, laptopy, urządzenia 2 w 1, tablety i standardowe smartfony).
Według analityków phablety odbierają klientów małym, 7-calowym tabletom, dlatego wzrost sprzedaży tych urządzeń zwolnił. IDC spodziewa się, że w związku z tym więcej konsumentów wymieniając swój tablet będzie wybierać większy model.
W 2014 r. wzrost sprzedaży wszystkich urządzeń “smart connected” ma wynieść średnio 15,8 proc. (blisko 1,8 mld szt.), głównie dzięki phabletom i smartfonom, które stanowią ok. 70 proc. rynku tych urządzeń. Sprzedaż obu tych kategorii będzie się zwiększać, m.in. dlatego, że w wielu krajach będą jedynymi dla użytkowników urządzeniami „smart connected” (podczas gdy w Europie wiele osób czy rodzin ma je w domu wszystkie). Większemu popytowi mają sprzyjać spadające ceny. W 2013 r. według IDC phablet kosztował średnio 568 dol., a smartfon – 320 dol. W 2014 r. stawki mają spaść odpowiednio do 397 dol. i 291 dol.
Prognoza światowych dostaw urządzeń „smart connected” w latach 2014 – 2018 (mln szt.)
Kategoria |
Dostawy w 2014 r. |
Udział w rynku w 2014 r. |
Wzrost rok do roku w 2014 r. |
Dostawy w 2018 r. |
Udział w rynku w 2018 r. |
Wzrost rok do roku w 2018 r. |
Średnia roczna stopa wzrostu w ciągu 5 lat |
Smartfony |
1077,4 |
60,2% |
12,8% |
1246,2 |
51,2% |
3,2% |
5,5% |
Phablety |
174,9 |
9,8% |
209,6% |
592,9 |
24,4% |
16,6% |
60,0% |
Tablety oraz urządzenia 2 w 1 |
233,1 |
13,0% |
6,5% |
303,5 |
12,5% |
4,7% |
6,8% |
Laptopy |
170,0 |
9,5% |
-4,7% |
170,0 |
7,0% |
0,8% |
-1,0% |
Desktopy |
133,5 |
7,5% |
-2,3% |
121,1 |
5,0% |
-1,6% |
-2,4% |
Razem |
1789,0 |
100,0% |
15,8% |
2433,7 |
100.0% |
5,9% |
9,5% |
Źródło: IDC
Podobne aktualności
Ok. 1,8 tys. zł za smartfona w 2024 roku
„Dobra wiadomość jest taka, że konsumenci są skłonni płacić więcej za swoje telefony" - twierdzi dyrektor.
Apple odzyskał „pole position” na europejskim rynku smartfonów
„Poza pierwszą trójką krajobraz producentów zmienił się drastycznie w 2023 r." - komentuje analityk.