W sieci ruszył protest związany ze zmianami cen usług Microsoft 365 i Office 365. Otóż po wejściu w życie podwyżek o ok. 15 proc. planowanych w marcu 2022 r., Microsoft zamierza wprowadzić „dodatkową opłatę/karę w wysokości 20 proc. do licencji”, jeżeli klient nadal będzie rozliczał się miesięcznie. Za wybór rozliczenia rocznego nie będzie dodatkowej opłaty – tak stwierdzono w informacji o petycji skierowanej do koncernu.

Akcję zainicjował szef Axiom, dostawcy usług z Florydy. Jak dotąd zebrała ona ponad 1 tys. podpisów.

Jak zauważono, subskrypcje miesięczne były nieocenionym narzędziem pomagającym w redukcji kosztów podczas pandemii Covid. „Dodanie dodatkowych 20 proc. do tego typu jednostek SKU wydaje się niemal kara, a biorąc pod uwagę już 15-procentową podwyżkę, jest ekstremalne”. W sumie stawki miesięcznych subskrypcji skoczyłyby więc o ok. jedną trzecią.

„Jeśli ta polityka wejdzie w życie, spowoduje to efekt domina u naszych dostawców, takich jak Ingram, Synnex i Pax8 i wielu innych, ponieważ mają trudności z wdrożeniem tej zmiany w swoich automatycznych portalach i próbują poradzić sobie z dodatkowym zarządzaniem zmianą cen” – głosi informacja.

„Pomóż nam upewnić się, że ta podwyżka nie wejdzie w życie w 2022 r.” – zaapelowano w petycji, którą zamieszczono tutaj.

„Ten wzrost będzie miał negatywny wpływ na wszystkich naszych klientów”

„Mamy nadzieję, że rozpowszechnimy tę wiadomość i przynajmniej spróbujemy rozpocząć dyskusję” – mówi szef Axiom dla amerykańskiego CRN-a. Jak zapewnia, jest wielkim zwolennikiem Microsoftu.

Jak zauważa, klienci szczególnie docenili możliwość łatwego zwiększania lub zmniejszania liczby licencji w niepewnych czasach dzięki miesięcznym rozliczeniom.

„Jestem resellerem Microsoftu. Ten wzrost będzie miał negatywny wpływ na wszystkich naszych klientów” – twierdzi osoba, która podpisała petycję.

„Muszę to wziąć na siebie, albo obciążyć klientów. Nie tego potrzebowaliśmy w tej chwili” – komentuje informację o dopłacie inny integrator.

„Sprzedajemy wiele usług Microsoftu. Byłoby to nie tylko szkodliwe dla naszej działalności, ale także spowodowałoby ponowne rozważenie usług, które sprzedajemy naszym klientom” – zapowiada kolejny partner po podpisaniu petycji.

Krok wstecz wobec elastycznego podejścia

Inni dostawcy usług uważają, że wzrost opłat zachęci klientów do przejścia na roczne zobowiązania zamiast miesięcznych, co jest krokiem wstecz wobec elastycznego podejścia do chmury (a swoją drogą elastyczność jest przedstawiana jako jedna z kluczowych zalet usług chmurowych).

Tym samym Microsoft wydaje się naciskać na powrót do czasów, w których klienci płacili za licencje na stanowiska, których mogą nie potrzebować – twierdzą dostawcy rozwiązań według CRN USA.

Warto jednak zaznaczyć, że Microsoft nie podał wysokości dopłaty do miesięcznych subskrypcji od marca 2022 r. Stwierdził jedynie, że będą miały „cenę premium”. O 20-procentowej stawce uprzedzali natomiast partnerów CSP dystrybutorzy, Ingram Micro i Pax8 – twierdzi amerykański CRN.

Microsoft komentuje sprawę

Microsoft odmówił skomentowania kwestii opłaty i petycji. W oświadczeniu przekazanym CRN USA koncern stwierdził natomiast, że ogólne „wysiłki mające na celu poprawę doświadczeń handlowych” w programie Cloud Solution Provider „są zaprojektowane w celu zapewnienia partnerom standaryzacji ofert, lepszego wyboru sposobu i miejsca zakupu oraz zwiększonych możliwości do obsługi większej liczby nowych i obecnych klientów”.

Źródło: CRN USA

Niedawno pojawiły się informacje brytyjskiego CRN-a o wprowadzeniu innych zmian od marca 2022 r. Mianowicie partnerzy mieliby odpowiadać finansowo regulowanie przez klientów należności z subskrypcji M365 czy O365, co oznaczałoby większe ryzyko dla resellerów i integratorów, którzy mają klientów w branżach czy firmach narażonych na problemy z płynnością.