W I poł. 2019 r. sprzedaż na światowym rynku komputerów nieznacznie zmniejszyła się wobec analogicznego okresu ub.r. (-1,5 proc. do 23,2 mld euro), jednak głównie z powodu desktopów (w tym AIO), które odnotowały spadek o 10 proc. Obroty na przenośnych PC wzrosły o 1 proc., osiągając prawie 18 mld euro. Takie są ustalenia GfK opublikowane na targach IFA 2019 w Berlinie.

Według raportu na rynku nadal odczuwalne są skutki problemów z zaopatrzeniem w procesory. W rezultacie popyt na notebooki spadł o 5 proc. w ujęciu ilościowym I poł. br., co przekłada się na 27,5 mln sprzedanych urządzeń. W Europie zachodniej dołek był 6-procentowy.

Jednak ze względu na znaczenie wydajności dla konsumentów i rosnące zainteresowanie urządzeniami wyższej klasy, zwiększyła się średnia cena sprzedaży, więc ujęciu wartościowym nastąpił wzrost.

Komputer pozostaje niezastąpiony

„Być może komputer przegrał bitwę o najbardziej osobiste urządzenie, ale jeśli chodzi o wydajność i produktywność, nadal jest niezastąpiony. To wyjaśnia, dlaczego popyt na PC jest związany z takimi zastosowaniami jak gry i rozrywka, edukacja, praca i działania kreatywne. Oprócz wydajności konsumenci chcą od komputera tak atrakcyjnego i eleganckiego wyglądu, jakiego oczekują od swojego smartfona. Wtedy z satysfakcją sięgają po produkty premium." – komentuje Pavlin Lazarov, ekspert GfK.

W przypadku desktopów spadek wyniósł wartościowo 11 proc., a AIO – o 7 proc. W sumie oznacza to 5,3 mld euro obrotów w I poł br. Głównie Chiny wraz z Europą Środkową przyczyniły się do dwucyfrowego spadku liczby sprzedanych modeli stacjonarnych.

Po kilku trudnych latach tablety multimedialne (z mobilnym systemem operacyjnym) w I poł. 2019 r. osiągnęły wzrost wartości sprzedaży o 3 proc. W większej skali rosła sprzedaż dużych modeli, o przekątnej ponad 9 cali (+12 proc.).

Gracze poprawiają marże sprzedawców

Po ogromnym wzroście rynek gamingowy wszedł w fazę dojrzałą. Sprzedaż sprzętu gamingowego w I poł. 2019 r. była wyższa o 16 proc. rok do roku, osiągając ponad 5,4 mld euro obrotów (z wyłączeniem Ameryki Północnej).

Po wielu kwartałach dwucyfrowego wzrostu popyt na gamingowe komputery stacjonarne zmniejszył się (-4 proc.), głównie z powodu spadku w Chinach, a także spowolnienia w regionie EMEA.

Notebooki dla graczy kontynuowały pozytywny trend (+13 proc., 3,1 mld euro), ale w regionie EMEA poprawa była minimalna (+1 proc.).

Monitory najszybciej zyskiwały na popularności wśród urządzeń gamingowych, ze wzrostem o 42 proc. r/r w I poł. 2019 r. i obrotami sięgającymi 1 mld euro. Cena takich wyświetlaczy jest średnio 1,6 raza wyższa niż modeli nie przeznaczonych do grania. W przypadku desktopów ten stosunek wynosi 2,4. Według GfK te dane pokazują znaczenie segmentu gamingu w generowaniu marż w branży i sprzedaży detalicznej.

Akcesoria dla graczy (jak mysz, klawiatura, słuchawki) odnotowały jednocyfrowy wzrost.

 

Klienci chcą cieńszych i lżejszych notebooków

Już ponad połowa (56 proc.) wszystkich notebooków sprzedanych między styczniem a czerwcem 2019 r. miała obudowę cieńszą niż 21 mm. Dwa lata wcześniej ten odsetek wynosił 30 proc. (nie licząc modeli gamingowych). Już prawie co trzeci notebook na rynku ma mniej niż 18 mm (w 2017 r. – 16 proc.).

Ponieważ coraz lepiej schodzą cienkie notebooki, udział modeli o masie od 1 do 1,8 kg zwiększył się do 53 proc. w ujęciu ilościowym. Na wagę ma również wpływ wielkość urządzenia. Laptopy o rozmiarach ekranu od 13 do 14 cali to już 46 proc. wszystkich notebooków sprzedanych w I poł. br.

Do edukacji i kreacji

W I kw. 2019 r. ok. 38 proc. konsumentów stwierdziło, że kupiło nowego notebooka w związku z nauką. Liczba ta wzrosła do 44 proc. w okresie powrotu do szkoły, co według GfK stanowi podstawę zrozumienia, jakie potrzeby konsumenckie powinny zostać zaspokojone i kiedy.

Jednocześnie 67 proc. konsumentów wskazuje na cechy produktu jako najważniejszy czynnik przy wyborze notebooka.

Ogromna popularność platform wideo i mediów społecznościowych sprawiła, że rozpowszechniła się edycja wideo i zdjęć oraz tworzenie treści. Ten trend można również zaobserwować na rynku PC. Pojawiły się urządzenia przeznaczone do tworzenia treści, a także modele, które mają zaspokoić potrzeby profesjonalnych projektantów, fotografów i innych twórców.

Więcej laptopów z SSD

Dane GfK pokazują również silny wzrost sprzedaży notebooków z SSD i dedykowanym procesorem graficznym (nie licząc notebooków gamingowych), które w I poł. br. były sprzedawane po średniej cenie 853 euro (ok. 3,7 tys. zł).

Sprzedaż takich modeli wzrosła wobec analogicznego okresu ub.r. o 38 proc. ilościowo i 35 proc. wartościowo, generując ponad 2,4 mld euro obrotów, co oznacza 17 proc. udziału w całym rynku notebooków.

"Udowodniono, że połączenie wyszukanego designu i zwiększonej wydajności przyciąga uwagę i wydatki konsumentów" –  podsumowuje GfK.