PC: kiepski sezon świąteczny w Polsce
Spadła sprzedaż komputerów w dystrybucji.
Sprzedaż komputerów na naszym rynku w IV kw. 2017 r. była niższa o 10,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. – według danych z panela dystrybucyjnego Contextu. Chodzi o zbyt w kanałach konsumenckich (do retailu, e-tailu i telekomów). Z danych firmy badawczej wynika, że mniejszy popyt na PC w tym roku to ogólnoeuropejski trend – średni spadek w Europie zachodniej wyniósł 9,1 proc.
Wzrosło natomiast zainteresowanie komputerami gamingowymi, ultracienkimi notebookami i chromebookami. W przypadku PC dla graczy z wyższych półek – dla entuzjastów oraz dostosowanych do VR, najwięksi zachodnioeuropejscy dystrybutorzy odnotowali sprzedaż wyższą o 11 proc. niż rok wcześniej. Natomiast ultracienkie notebooki (o grubości poniżej 16 mm) zaliczyły 28-procentowy wzrost, choć analitycy zaznaczają, że odnosi się on do niskiej bazy. Wynik chromebooków poprawił się o 66 proc. rok do roku, aczkolwiek popyt na nie jest w niektórych krajach.
Popularność gamingowych PC, ultrcienkich notebooków i chromebooków nie jest jednak w stanie zrównoważyć spadku popytu na całym rynku PC – zauważa Context.
Sprzedaż komputerów z dystrybucji na rynek konsumencki |
|
|
|
Kraj |
Wzrost rok do roku w IV kw. 2017 r. |
Wielka Brytania |
-18.9% |
Niemcy |
-5.4% |
Francja |
-13.8% |
Włochy |
-10.0% |
Hiszpania |
-1.0% |
Holandia |
-14.6% |
Szwajcaria |
-7.0% |
Austria |
-11.4% |
Polska |
-10.4% |
Źródło: Context
Podobne aktualności
Stacje robocze PC wychodzą z dołka
Po spadku o blisko 9 proc. w ub.r. kilka istotnych czynników pomoże zwiększyć sprzedaż w 2024 roku - według prognozy.
AI PC i cykl wymiany zwiększą sprzedaż komputerów w 2024 r. (i później)
„Obecność funkcji AI w urządzeniach z pewnością doprowadzi do wzrostu średniej ceny sprzedaży” - twierdzi analityk.