Sprzedaż komputerów na naszym rynku w IV kw. 2017 r. była niższa o 10,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. – według danych z panela dystrybucyjnego Contextu. Chodzi o zbyt w kanałach konsumenckich (do retailu, e-tailu i telekomów). Z danych firmy badawczej wynika, że mniejszy popyt na PC w tym roku to ogólnoeuropejski trend – średni spadek w Europie zachodniej wyniósł 9,1 proc.

Wzrosło natomiast zainteresowanie komputerami gamingowymi, ultracienkimi notebookami i chromebookami. W przypadku PC dla graczy z wyższych półek – dla entuzjastów oraz dostosowanych do VR, najwięksi zachodnioeuropejscy dystrybutorzy odnotowali sprzedaż wyższą o 11 proc. niż rok wcześniej. Natomiast ultracienkie notebooki (o grubości poniżej 16 mm) zaliczyły 28-procentowy wzrost, choć analitycy zaznaczają, że odnosi się on do niskiej bazy. Wynik chromebooków poprawił się o 66 proc. rok do roku, aczkolwiek popyt na nie jest w niektórych krajach.

Popularność gamingowych PC, ultrcienkich notebooków i chromebooków nie jest jednak w stanie zrównoważyć spadku popytu na całym rynku PC – zauważa Context.  

 

Sprzedaż komputerów z dystrybucji na rynek konsumencki

 

 

Kraj

Wzrost rok do roku w IV kw. 2017 r.

Wielka Brytania

-18.9%

Niemcy

-5.4%

Francja

-13.8%

Włochy

-10.0%

Hiszpania

-1.0%

Holandia

-14.6%

Szwajcaria

-7.0%

Austria

-11.4%

Polska

-10.4%

Źródło: Context