Tylko co czwarta polska firma wykorzystuje posiadane dane do celów analitycznych – wynika z badania ICAN Research i Orange „Cyfryzacja dużych firm i korporacji” . To o tyle zastanawiające, że zdecydowana większość przedsiębiorstw (86 proc.) uważa, że analizy mają istotny wpływ na budowanie przewagi konkurencyjnej. Mimo to jedynie 8 proc. wpisuje je w swój model biznesowy.

Przyczyn jest kilka. Aż 90 proc. organizacji nie ma spójnego zbioru i korzysta z różnych baz danych. W dodatku informacje w nich zawarte w 63 proc. są niekompletne i nieaktualne, a w prawie połowie przypadków także nieuporządkowane i niespójnie nazwane. W efekcie tylko w 1 firmie na 4 pracownicy mają dostęp do raportów i analiz od ręki, ze swojego komputera. W pozostałych spółkach w razie potrzeby ktoś musi odpowiednie dane wyszukać, zebrać i dostarczyć.

Im więcej systemów, tym więcej problemów

Wyścig po wiedzę wymusza na firmach wdrażanie coraz to nowych typów oprogramowania. Systemy te, kupowane od różnych dostawców, ze sobą nie współpracują.

„Paradoks tak przeprowadzanej cyfryzacji polega na tym, że im więcej systemów informatycznych wdrożymy w firmie, tym więcej godzin pracownicy stracą na własnoręczne wykonywanie prostych zadań biurowych” – tłumaczy Mariusz Gołębiewski, wiceprezes Abile Consulting.

Chodzi o takie prace jak przygotowywanie i dystrybucja raportów na podstawie danych gromadzonych w rozproszonych systemach, wyszukiwanie, segregowanie i przenoszenie informacji, takich jak wyniki sprzedaży czy dane personalne.

Aby usprawnić pracę, konieczna jest automatyzacja przepływu informacji przy pomocy odpowiednich algorytmów, czyli tzw. robota klasy RPA.  

RPA pozwala integrować niekompatybilne ze sobą systemy informatyczne, jest podstawą do zarządzania danymi i ich analizy.  

 
Przedsiębiorcy zadowoleni z cyfryzacji

Aż 83 proc. polskich przedsiębiorców oceniło poziom cyfryzacji swoich firm w 2019 r. jako co najmniej dobry, wobec 76 proc. w 2018 r. – według badania ICAN Research i Orange.

W ocenie respondentów cyfryzacja przyniosła największe owoce w określonych branżach. W usługach pytani w największym stopniu zgodzili się ze stwierdzeniem, że cyfryzacja firmy przyczyniła się do wzrostu przychodów (94 proc.). W przemyśle ten odsetek wynosił 90 proc., a w handlu – 86 proc.