Rynek gier mobilnych jest już większy niż PC i konsolowy razem wzięte. W tym roku wartość sprzedaży sięgnęła na nim ponad 90 mld dol. – według raportu Newzoo.

Tymczasem przychody na rynku gier na konsole wyniosły jak dotąd w br. 49,2 mld dol., a na PC 35,9 mld dol. (20 proc. rynku).

Skurczył się rynek gier na PC i konsole

Co więcej, sektor mobilny jako jedyny odnotował wzrost rok do roku, o 4,4 proc. Tymczasem według raportu Newzoo cała branża gamingowa (jeśli chodzi o software) skurczyła się w 2020 r. o 1,1 proc. i obecnie wartość rynku wynosi 175,8 mld dol.

To dlatego, że w 2021 r. wobec 2020 r. poszła w dół wartość sprzedaży gier na PC – o blisko 2 proc. oraz na konsole – o prawie 9 proc., mimo jesiennej premiery nowych urządzeń.

Europa na plusie
Europejski rynek gier wzrósł w 2021 r. o 4 proc., a jego wartość jak dotąd w br. Newzoo osiągnęła 408 mln dol. (w sumie dla trzech głównych platform).

Opóźnione premiery dały o sobie znać

Autorzy raportu wskazują, że odpowiedzialne za te zawirowania mogą być, wynikłe z pandemii, opóźnienia premier nowych gier na komputery i konsole. Trudności te nie dotyczyły w takim stopniu mniejszych zespołów pracujących nad tytułami mobilnymi.

Model freemium szybciej przyciąga graczy

W czasie pandemii rynek gamingowy napędzały zwłaszcza proste smartfonowe gry casual.

Platforma Social Peta szacuje, że w ubiegłym roku liczba osób grających w gry mobilne wzrosła aż o 12 proc. i przekroczyła 2,5 mld ludzi. Newzoo ocenia, że 38 proc. z nich jest skłonnych skorzystać z płatnych opcji w grach, zaś firma App Annie obliczyła, że podczas II kw. 2020 r. (pierwsza fala pandemii) wartość transakcji dokonanych w grach mobilnych wyniosła 19 mld dol., a w ub.r. gry mobilne odnotowały 45 proc. skok liczby pobrań w porównaniu ze stanem sprzed roku i przyciągnęła do świata gamingowego 100 mln nowych graczy.

Z kolei badania Uswitch.com pokazują, że liczba wyszukiwań najpopularniejszych gier typu board games (adaptacje planszówek) wiosną 2020 r. wzrosły kilkukrotnie w porównaniu ze stanem sprzed pandemii.

„Siłą gier mobilnych jest to jak łatwo poddają się globalizacji i opanowują kolejne rynki. Nie ma tu rozbudowanej fabuły z dialogami bohaterów, do których trzeba nagrywać dubbing. Spodziewam się, że przyciągniemy do gamingu sporo osób, które z czasem staną się wziętymi graczami” – uważa Łukasz Oktaba, założyciel i prezes studia Chess & Checkers Games.

Rynek gamingowych PC w górę
Mimo spadku wartości sprzedaży gier na PC w tym roku, prognoza przewiduje rosnącą sprzedaż notebooków i monitorów gamingowych w najbliższych latach. Według IDC dla komputerów przenośnych dla graczy średni wzrost co roku w latach 2020 – 2025 ma sięgnąć 7 proc., dla monitorów 10,5 proc. Natomiast desktopy gamingowe mogą zaliczyć lekki spadek sprzedaży, przeciętnie o 1,2 proc. rocznie.