Dostępne w chmurze cyfrowe platformy zakupowe sprzyjają digitalizacji procesów biznesowych w segmencie B2B oraz umożliwiają obecność na rynku e-commerce coraz szerszemu gronu firm – twierdzą autorzy raportu „Digitalizacja rynku B2B. Cyfrowe platformy zakupowe” przygotowanego przez Deloitte oraz Aleo.

Wymierne korzyści biznesowe mogą pojawić się już w wyniku możliwości łączenia potrzeb zakupowych i docierania do nowych dostawców. Zakupy elektroniczne sprzyjają także większej standaryzacji działań, umożliwiają skuteczniejsze negocjowanie cen oraz dają możliwość agregacji dużej ilości danych. To z kolei pozwala na budowanie modeli zachowań potencjalnych partnerów biznesowych i przewidywanie trendów rynkowych.

Przedsiębiorcy korzystający z platform zakupowych zwracają także uwagę na przejrzystość procesu zakupowego, oszczędności, automatyzację i raportowanie. Inne motywy robienia zakupów w internecie są podobne jak w przypadku osób prywatnych – wygoda, oszczędność czasu, większy wybór, lepsze ceny.

W Polsce handel elektroniczny od początku swego istnienia cieszy się dużą popularnością wśród klientów indywidualnych. Więcej pieniędzy wydają w nim jednak klienci biznesowi. W sektorze B2B wydatki na e-zakupy są prawie dziesięć razy wyższe niż w segmencie B2C.

Eksperci szacują, że w 2020 roku wartość polskiego rynku e-commerce B2B może wynieść ponad 344 mld zł. Dla porównania wartość całego rynku e-commerce B2B na świecie wyniesie w tym czasie 6,7 bln dol. Najwyższe obroty przewidywane są w Chinach i w Europie.