Ostry spadek sprzedaży AR/VR
"Może minąć kilka cykli, zanim zestawy do rzeczywistości mieszanej zyskają na znaczeniu" - uważa analityk.

Firmy mogą wykorzystać nową technologię do szkoleń czy współpracy, ale na razie nie będzie to powszechne.
Sprzedaż zestawów do rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości (AR/VR) gwałtownie spadła w 2022 r. po dobrych wynikach w 2021 r. – według IDC. Bilans pod względem wolumenów był blisko 20 proc. na minusie r/r (8,8 mln szt.).
To że wahadło koniunktury przechyliło się w drugą stronę, nie jest jednak zaskoczeniem dla analityków. Wskazują na ograniczoną liczbę dostawców, trudne otoczenie gospodarcze i brak masowej akceptacji ze strony konsumentów.
Ponadto w 2021 r. więcej gogli AR/VR kupowali ludzie pozamykani w domach w czasie pandemii, a tego czynnika ostatnio zabrakło.
Meta dominuje
Pomimo dekoniunktury, na całym rynku AR/VR prym wiodła Meta z blisko 80 proc. udziału. Na drugim miejscu uplasował się ByteDance (Pico) z 10 proc. udziałem. Obie marki rywalizują głównie w segmencie VR.
Pozostałe miejsca w Top 5 zajęli DPVR, HTC i iQIYI.
Natomiast Nreal zajął szóstą pozycję wśród zestawów AR/VR łącznie, ale utrzymał pierwsze miejsce na rynku AR, sprzedając prawie 100 tys. szt. w 2022 r.
MR może przyciągnąć klientów biznesowych
Jak zauważa analityk, rzeczywistość mieszana (MR) powoli zyskuje na znaczeniu (urządzenia, które mogą przełączać się między rzeczywistością rozszerzoną a wirtualną). Duzi gracze wchodzą w ten segment, a za nimi zapewne pójdą inni.
Co więcej takie rozwiązania mogą przyciągać użytkowników komercyjnych, znajdując w firmach wiele zastosowań, od szkoleń po narzędzia do współpracy. Jednak na razie nie ma co liczyć na wdrożenia w większej skali.
„Biorąc pod uwagę wciąż niską penetrację rynku AR i VR, może minąć kilka cykli, zanim zestawy rzeczywistości mieszanej zyskają na znaczeniu” – uważa Ramon T. Llamas, dyrektor w IDC.
Podobne aktualności
Najwyższa w historii sprzedaż WLAN dla firm
Przychody producentów w IV kw. 2022 r. wzrosły o 48 proc. r/r. Poprawa w dostępności sprzętu nałożyła się na inwestycje w nowe standardy sieci.
Firmy nie poskąpią grosza na sztuczną inteligencję
Wydatki firm na AI w 3 lata wzrosną dwukrotnie i sięgną 300 mld dol. Analitycy wskazują, jakie branże i za co będą płacić najwięcej.