To nie jest zaskoczenie: ze względu na ograniczenia w łańcuchu dostaw i wzrost kosztów transportu, w IV kw. 2021 r. na rynek dotrze o 3,4 proc. mniej komputerów niż w ub.r. Podobny trend dotyczy tabletów, gdzie dołek będzie głębszy (-8,6 proc.) – według IDC.

Jednak bilans całego 2021 r. wyjdzie na wyraźny plus – przewiduje się, że na światowy rynek do końca br. trafi prawie 345 mln komputerów, czyli więcej o 13,5 proc. niż w 2020 r. Tablety poprawią się o 4,3 proc.

Widać natomiast spowolnienie popytu konsumenckiego, za wyjątkiem sprzętu dla graczy. Tym niemniej, co istotne, aktualne zapotrzebowanie na PC ze strony użytkowników prywatnych znacznie przekracza poziomy sprzed pandemii.

Rok odpoczynku

Po dwóch kolejnych latach silnego dwucyfrowego wzrostu przewiduje się, że rynek PC zacznie zwalniać w 2022 r. Jednak nie na długo.

Do 2025 r. najnowsza prognoza IDC pokazuje roczną stopę wzrostu 3,3 proc., głównie dzięki zakupom notebooków.

Dla tabletów przewidywania nie są tak pomyśle. Prawdopodobny jest spadek w najbliższych latach, ponieważ dla tych urządzeń atrakcyjną alternatywą są smartfony i notebooki.

Większe dolary z biznesu
„W związku z ciągłymi wyzwaniami w łańcuchu dostaw, w ostatnich miesiącach producenci OEM traktowali priorytetowo popyt w segmencie biznesowym” – twierdzi Ryan Reith, wiceprezes IDC. – „Częściej przychody ze sprzedaży do biznesu są większe i pewniejsze w porównaniu z konsumentami i edukacją” – zauważa.

Pandemiczny sprzęt będzie wymagał wymiany

Oczekuje się, że spowolnienie w segmencie konsumenckim utrzyma się w 2022 r. Będzie to jednak zjawisko przejściowe.

W 5-letniej perspektywie można spodziewać się, że rynek konsumenckich PC pokaże zbliżoną stopę wzrostu do segmentu komercyjnego. Taki powinien być pozytywny efekt odświeżania bazy sprzętu, która znacznie urosła w czasie pandemii.

Z kolei do klientów w edukacji nie dało się dostarczyć wszystkich potrzebnych urządzeń, ale też nie było wiele anulowanych zamówień. Gdy podaż nadąży za popytem, ​​IDC spodziewa się wzrostu zakupów także na tym rynku.

Tylko biznesowe PC będą rosły w 2022 r.
Spośród trzech segmentów rynku PC: biznesowego, konsumenckiego i edukacyjnego – wygląda na to, że tylko zakupy komputerów przez klientów biznesowych będą rosły w 2022 r.

Prognoza dla rynku PC i tabletów do 2025 r.

Źródło: IDC