W I kw. 2022 r. (II kw. finansowy 2021/2022) Ceconomy, do którego należy Media Markt, pokazało lepsze wyniki (w ujęciu rok do roku) niż w kiepskim IV kw. 2021 r. Wzrosła sprzedaż, zmniejszyła się strata.

Obroty okazały się wyższe o blisko 19 proc. r/r, sięgając 5 mld euro. To głównie efekt większych zakupów klientów w sklepach stacjonarnych. Dzięki temu także segment usług i rozwiązań nieźle się ożywił, co przyniosło wzrost obrotów o 55 proc. (do 307 mln euro).

Mocno zjechała natomiast sprzedaż online – o ok. 40 proc. r/r, osiągając 1,3 mld euro w I kw. br. (25,3 proc. obrotów detalisty). Według Ceconomy spadek był spodziewany (rok temu e-zakupy urosły w czasie lockdownów), natomiast obrót w br. jest i tak wyższy niż przed pandemią – stwierdza spółka.

Poprawa marży do 17,1 proc.

Ceconomy miał stratę operacyjną w I kw. br. w wysokości 62 mln euro (wynik skorygowany). Rok temu było gorzej (-146 mln euro). Odbicie według spółki jest efektem wzrostu marży brutto o ponad 2 pkt do 17,1 proc. i dyscypliny kosztowej.

„Zawsze mówiliśmy, że będziemy znowu rosnąć, gdy tylko warunki dla handlu detalicznego powrócą częściowo do normalności. To potwierdzają nasze wyniki w II kwartale” [finansowym] – komentuje CEO Karsten Wildberger. Mówi też o postępach we wdrażaniu zorientowanej na klienta strategii omnichannel.

Firma nadal zamierza wzmacniać biznes stacjonarny. Liczy na nowy, mniejszy format sklepów.

Konsumenci mogą zacisnąć psa

Firma wskazuje natomiast na niesprzyjające otoczenie ekonomiczne i wysoki stopień niepewności. Nadal trwająca pandemia i problemy w łańcuchach dostaw, a do tego rosnąca inflacja i wojna na Ukrainie zmieniły otoczenie gospodarcze.

Ceconomy spodziewa się, że osłabnie zaufanie konsumentów na rynkach europejskich. Zdaniem firmy jest to sytuacja przejściowa, jednak jej zasięgu i czasu trwania nie można obecnie przewidzieć.

Ponadto w ocenie CEO trzeba liczyć się z problemami w łańcuchu dostaw w okresie świątecznym w br., z powodu pandemii i wojny na Ukrainie. Aby zapewnić dostępność sprzętu, koncern jeśli to będzie niezbędne zwiększy zapasy magazynowe – wynika z zapowiedzi.

Polska poprawiła regionalny zysk
W regionie Europy Wschodniej (Polska i Turcja) wynik operacyjny ponownie wyglądał lepiej niż globalnie – skorygowany EBIT był 6 mln euro na plusie wobec ok. zera przed rokiem.
Wzrost wobec ub.r. to efekt większego zysku w Polsce, aczkolwiek jest to efekt rozwiązania rezerwy. Zysk z działań operacyjnych w naszym kraju w I kw. 2022 r. był nieznacznie niższy niż przed rokiem – informuje Ceconomy.

Wojna pogorszyła nastroje konsumentów w naszym kraju

Sprzedaż w regionie wzrosła do 416 mln euro z 403 mln euro. Natomiast w lokalnych walutach wzrost wyniósł aż 35 proc., na co jednak wpływ miał duży spadek wartości tureckiej liry.

Detalista nie ujawnia wyników dla poszczególnych krajów, natomiast dotychczas sprzedaż w Polsce była nieco wyższa niż w Turcji. Zatem przypuszczalnie w I kw. br. przekroczyła 200 mln euro. Ceconomy natomiast stwierdza, że w I kw. 2022 r. sprzedaż w Polsce stłumiły nastroje konsumenckie związane z wybuchem wojny na Ukrainie.

W Polsce w końcu marca br. działało 81 sklepów Media Markt, czyli tyle samo, co w końcu 2021 r.