W I kw. 2022 r. grupa NTT System sprzedała towar i usługi za ok. 65 mln zł więcej niż rok wcześniej – osiągnęła przychody w wysokości 301,3 mln zł, co oznacza wzrost o ok. 28 proc. r/r.

Przy większych obrotach zmniejszyły się natomiast koszty sprzedaży. Zysk przed opodatkowaniem poprawił się o przeszło 2 mln zł (+39 proc. r/r), do 7,6 mln zł. Zysk netto wzrósł o 0,9 mln zł (+21 proc.), do 5,2 mln zł.

Marża zysku brutto ze sprzedaży spadła z 8,4 proc. przed rokiem do 7,7 proc.

Zarząd zapewnia, że wpływ na wyniki miała m.in. rezygnacja z niskomarżowych transakcji, angażujących duże środki i obarczonych dużym ryzykiem.

Dynamika wzrostu w I kw. 2022 r. okazała się jednak niższa niż w bardzo dobrym dla grupy 2021 r. (wzrost obrotów o 46 proc. r/r, a zysku netto o 109 proc.).

Co sprzedawało się lepiej

Bilans I kw. br. odzwierciedla przede wszystkim ok. 28-proc. wzrost przychodów na polskim rynku. Warto zaznaczyć, że grupa jest mocno skoncentrowana na krajowym rynku, gdzie generuje aż 95 proc. sprzedaży (reszta to głównie kraje UE).

W I kw. br. firma z podwarszawskiego Zakrętu znacznie zwiększyła sprzedaż produktów własnych i przetworzonych, a także dystrybucję podzespołów, akcesoriów, peryferii i elektroniki użytkowej.

Odnotowano większy popyt na smartfony i smartwatche, czytniki e-booków, komponenty (procesory, płyty główne, karty graficzne) i akcesoria do pracy zdalnej (mikrofony, słuchawki, kamerki internetowe itp.).

Jest lepszy dostęp do finansowania. Ale nadal go brakuje

Wynikom NTT System pomogło też zwiększenie dostępności linii kredytowych w instytucjach finansowych oraz u dostawców. Jednak pomimo wzrostów nadal poziom finansowania branży IT przez banki i ubezpieczycieli kredytów handlowych, dostawców jest niedostateczny – twierdzi zarząd.

14 – 20 tygodni czekania na towar
NTT System zwraca uwagę na problemy z logistyką z Azji i wzrost cen transportu. Na niektóre dostawy komponentów trzeba czekać ok. 14 – 20 tygodni, co znacznie utrudnia handel i planowanie – informuje zarząd.

Na dodatek także w kraju wzrosły koszty transportu i kurierów. Wpływ na wyniki miała również inflacja, wojna, zmienność kursów walut, zauważalny wzrost cen sprzedaży sprzętu (w wielu segmentach dostawcy wycofują się z agresywnej konkurencji ceną).

Własne marki

NTT System twierdzi również, że stawia na rozwój własnych marek, w tym komputerów i akcesoriów dla graczy oraz smart home, co uznano za perspektywiczne biznesy.

Wybrane dane finansowe grupy NTT System za I kw. 2022 r. i porównanie z 2021 r. oraz I kw. 2021 r.

Źródło: NTT System, sprawozdanie finansowe za I kw. 2022 r.