Po należących do najlepszych w historii wynikach za 2020 r., bilans NTT System za I półrocze 2021 r. pokazuje, że nie był to jednorazowy skok.

Zysk netto grupy w I poł. 2020 r. wyniósł 8,4 mln zł, zaś przychody 461,2 mln zł. W odniesieniu do pierwszej połowy 2020 r. oznacza to odpowiednio wzrost o 104 proc. oraz o 59 proc. Bilans potwierdza wstępne dane za pierwsze półrocze br.

Co istotne, sprzedaż zwiększono na wyższej marży niż w ub.r.: 6,5 proc. wobec 5,2 proc.

Wybrane wyniki finansowe grupy NTT System (tys. zł)

I poł. 2021 r.I poł. 2020 r.
Przychody ze sprzedaży461 207289 438
Zysk brutto na sprzedaży29 84615 143
Marża6,47%5,23%
Zysk na działaności operacyjnej10 5735 966
Zysk netto8 4074 116

Jeszcze większy wzrost w Polsce

Na wyniki wpłynął przede wszystkim ok. 69-procentowy wzrost przychodów grupy NTT na polskim rynku (jego udział w sprzedaży wyniósł ok. 94 proc.).

W związku z zapotrzebowaniem na komputery do pracy i nauki zdalnej nadal rosły przychody z dystrybucji komputerów i tabletów.

„Pandemia sprawiła, że wiele firm musiało nadrobić wieloletnie zaległości inwestycyjne w zakresie infrastruktury IT” – komentuje Tadeusz Kurek, prezes NTT System.

Pomogło otwarcie marketów

Spółka zwiększyła także sprzedaż podzespołów, peryferii i elektroniki użytkowej.

Najpopularniejsze produkty w tej kategorii to: smartwatche, smartfony, czytniki e-booków oraz komponenty komputerowe – procesory, płyty główne i karty graficzne.

Odnotowano także duży popyt na akcesoria do pracy zdalnej takie, jak: mikrofony, słuchawki, kamerki internetowe, itp.

Prezes NTT System podkreśla, że na sprzedaż wspomnianych urządzeń miało wpływ pełne otwarcie sklepów wielkopowierzchniowych w tym roku.

Dystrybucja podzespołów, akcesoriów, peryferii największym biznesem

Ogółem przychody z dystrybucji podzespołów, akcesoriów, peryferii i elektroniki użytkowej wzrosły z 181,9 mln w I poł. 2020 r. do 299,3 mln zł w I poł. 2021 r.

W przypadku drugiej największej grupy produktowej, jaką są dystrybuowane przez NTT System komputery i tablety innych producentów, przychody wzrosły odpowiednio z 81,2 mln zł do 132,5 mln zł.

5 proc. przychodów na markach własnych

Sprzedaż własnych produktów i przetworzonych zwiększyła się z 20,2 mln zł do 22,9 mln zł, jednak wskutek ogólnego wzrostu przychodów udział marek NTT w sprzedaży firmy spadł z 7 proc. do 5 proc.

Sieci handlowe największym odbiorcą

W ok. 94 proc. sprzedaży krajowej, sprzedaż hurtowa przyniosła grupie nieco ponad 30 proc. przychodów w I poł. 2021 r. (ok. 139 mln zł).

Największymi odbiorcami NTT System są sieci handlowe, które odpowiadały za ok. 64 proc. sprzedaży.

HP największym dostawcą NTT

Ok. 20 proc. zaopatrzenia ogółem grupy NTT System w I poł. 2021 r. stanowiły zakupy towarów od HP Europe. Natomiast ok. 11-12 proc. pochodziło od Lenovo, Realme i Vivo.

Dla porównania w I poł. 2020 r. ok. 17 proc. zaopatrzenia stanowiły zakupy od Lenovo, a ok. 13 proc. od AB.